Neo-premier Indiában, az IndiGo a második üzemeltető
Megvan a második üzemeltetője az Airbus újrahajtóművezett keskenytörzsű utasszállítójának, azután, hogy a Lufthansa átvette az első két példányt. Az IndiGo gépe nyolc óra tizenkettő perces leszállás nélküli repülés után érkezett a Delhi nemzetközi repülőtérre, talán annak is bizonyításaképp, mennyire megbízhatóak a Pratt & Whitney-hajtóművek.
Hogy azért még sincs minden tökéletesen rendben ezekkel, azt azért az az apróság is jelzi, hogy az átadáskor kiadott Airbus közleményben az ilyenkor szokásosnál kevesebb szó esik a hajtóműről és annak tulajdonságairól, illetve a gyártó és a hajtómű típusa nincs is megnevezve.
Ugyancsak a gondok meglétét erősíti meg Carsten Spohr Lufthansa elnök-vezérigazgató friss nyilatkozata, eszerint a hajtóművel kapcsolatos problémák „lassan javulnak”, ezért a második átadott gépet a társaság nem sorolta még be a flottájába. Az első példány pedig változatlanul Németországon belüli járatokat teljesít, mert Spohr szerint ezeken a célállomásokon mindenütt vannak karbantartó mérnökök. „Repülhetnénk máshová is, de ahhoz több mérnök kellene a célállomásokon” – válaszolta újságírók kérdésére a Lufthansa főnöke.
Spohr azt is elmondta, a Lufthansa kompenzációt kap az Airbustól egészen addig, amíg nem tudja teljes mértékben használni a gépet. Ugyanakkor az eddigi üzemelés mintegy húsz százalékos költségcsökkenést mutat az eddigi típusokhoz képest.
Mint arról akkor beszámoltunk, a Lufthansa a Qatar helyett vállalta a bevezető légitársaság szerepét, miután a dohai cég nem volt hajlandó átvenni az első neót amiért a P&W-hajtóműveket a gyártó kérése szerint indítás után még három (más közlések szerint hat) percig kell alapjáraton működtetni, és csak azután kezdhető a gurulás. A gyártó szerint most már kizárólag szoftver kérdése a problémák megoldása, Akbar Al Baker, a Qatar főnöke azonban bejelentette, társasága a Pratt & Whitney helyett a másik, konkurens hajtómű, a General Electric és a Snecma együttműködésében készülő CFM LEAP megvásárlásáról kezdett tárgyalásokat a maga neoflottájához.
Al Baker szokásosnak mondható türelmetlenségét, most azért az amerikai hajtóműgyártó elnökének nyilatkozata is magyarázza, Robert Leduc ugyanis csak az év végére ígérte, hogy a lassú indítás műszaki okait teljesen elhárítják.
Az IndiGo 320neója mindenesetre a most zajló India Aviation repülőszalon egyik sztárja, különösen azután, hogy ez a típus első airshow-megjelenése. Tavaly – feltehetően megintcsak a hajtóművel kapcsolatos gondok és csúszások miatt – sem Párizs, sem Dubai, idén februárban pedig Szingapúr sem fogadhatta az Airbus hatalmas piaci sikereket hozó, újrahajtóművezett keskenytörzsű típusát.
Az IndiGo, a robbanásszerűen fejlődő indiai diszkont társaság egyébként jelenleg százegy „klasszikus” A320-ast üzemeltet, egyben a neo legnagyobb megrendelője, összesen 430 példánnyal, ezek közül mostantól egy éven belül huszonnégyet állít forgalomba. Ami pedig még talán ennél is fontosabb marketing-értékű megállapodás, az India Aviation egyik friss híre: a jelenleg hatvanhat keskenytörzsű Airbust üzemeltető nemzeti légitársaság is belép a felhasználók táborába, az Alafco lízingcégen keresztül 2017-től kezdi repültetni első körben az A320neókat, az Air India első körben tizennégy gép beállítását tervezi a flottájába.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!