Nincs semmi jó, hacsak nem teszed meg

Egy hónapja új vezérigazgató irányítja a CER Cargo Groupot. Wilhelm Patznert a vasúti árufuvarozás helyzetéről, a társaság előtt álló kihívásokról kérdeztük.
– Mit gondol, miért volt szükség a változásra a CER Cargo Group élén?
– Először is, ötven évnyi, a vasúti iparban eltöltött időt és kiváló munkát követően a CER Cargo Group korábbi vezérigazgatója, Horváth Ottó úgy döntött, visszavonul. Szerencsére továbbra is a vállalatnál marad, és tanácsadóként támogat minket. Ugyanakkor a részvényesek a piaci trendek alapján úgy döntöttek, hogy a CER Cargo Groupnak nemzetközi szintre kell lépnie ahhoz, hogy elérje stratégiai célját, miszerint jelentős, interoperábilis, teljes mértékben magántulajdonban lévő, nyereséges piaci szereplővé váljon. De nemcsak az olyan, központi fekvésű országokban, mint Magyarország, Szlovákia és Csehország, hanem új piacokon is, ahol nemzetközi, interoperábilis és nyereséges vasúti szolgáltatásokat szervez, hosszú távú útvonalakon. Harminc éve vagyok a szakmában, nemzetközi vasúti árufuvarozási tapasztalatokat szereztem, és úgy vélem, hogy a proaktív, dinamikus vállalatvezetési felfogásom hozzájárulhat a CER Cargo Group sikeréhez. Nem véletlenül ez az egyik, németül így hangzó mondásom: „Es gibt nichts gutes, außer man tut es!”, ami nagyjából azt jelenti, hogy „Nincs semmi jó, hacsak nem teszed meg”.
– Milyennek ítéli meg a piaci helyzetet?
– Mindannyian tudjuk, hogy a jelenlegi piaci helyzet nagyon „szűkös”. Az ipari termelés Európában válságban van, ami kihat a vasúti vállalkozásokra is, hiszen azok az ipari termeléstől függenek. Természetesen a kevesebb elszállítandó árutömeg a CER forgalmát és jövedelmezőségét is érinti, de – szerencsére – a csekély általános költségek és az új, sikeres projekteknek köszönhetően képesek vagyunk kezelni a jelenlegi helyzetet. Részvényeseink erős hite és bizalma révén szilárd pénzügyi támogatást élvezünk. Ennek köszönhetően tovább tudunk növekedni, különösen olyan új piacokon, mint Lengyelország, Ausztria, Németország, Románia és Szerbia. Erősségünk egyértelműen a működési rugalmasság és a gyors döntéshozatal, valamint az interoperábilis működés, így elkerülhetők a mozdonycserék a határokon, a késések, a büntetések – ezek mind felesleges költségek –, és nincsenek elégedetlen ügyfelek.
– Az eddig egy hónap vezetői tapasztalatai alapján milyen kihívások várnak a társaságukra?
– Gyors növekedésünk és terjeszkedésünk mellett fontos tényező lesz az új akvizíciók és az újonnan alapított vállalatok szilárd integrálása a CER Cargo Groupba. A terjeszkedéshez forgótőke-finanszírozásra is szükség van, ezért elengedhetetlen a jó és bizalmi kapcsolat fenntartása részvényeseinkkel és partnereinkkel, különösen beszállítóinkkal és a pénzintézeteinkkel. Mivel értékesítési tevékenységünk kifejezetten sikeres, az elkövetkező hónapok egyik legfontosabb feladata a legköltségesebb erőforrásaink, a mozdonyok és a mozdonyvezetők kapacitáskihasználásának növelése lesz. A jó tervezés és a működési hatékonyság javítása a legfontosabb feladat. Célunk az olyan nemzetközi, országhatárokon átnyúló régiók kiépítése, ahol az interoperábilis mozdonyvezetők nemzeti határokat átlépve is dolgozhatnak, anélkül, hogy mozdonyt kellene cserélniük.
– Milyen műszaki és szolgáltatási fejlesztéseket terveznek?
– Eszközök tekintetében olyan interoperábilis mozdonyokra koncentrálunk, mint a Siemens Vectron és a Softronic Transmontana, amelyek több országban is használhatók. Minden mozdonyunk ugyanazzal a GPS-rendszerrel van felszerelve, hogy valós idejű információkhoz jussunk. A CER Cargo Group az elmúlt években kifejlesztette saját vasúti integrált rendszerét, a RIS-t, amit jelenleg teljesen megújítunk a legújabb technológiák, a kódoláshoz használt mesterséges intelligencia eszközök és a mobilalkalmazások alapján. Például egy nemrég befejezett, a CER területén közlekedő üres mozdonyok szimulálására és elemzésére GIS-adatokat használ projekt jelentős költségcsökkentési lehetőségekről árulkodik.
– Mit érez, munkatársai azonosulnak vezetői céljaival, felfogásával?
– Úgy gondolom, hogy a CER Cargo Group legfontosabb erőforrásai a motivált alkalmazottak és vezetők – minden részlegen. A világos és őszinte kommunikáció nagyon fontos számomra. Néha visszajelzést kapok, hogy túl közvetlen vagyok a szavaimmal, de úgy gondolom, hogy ez szükséges ahhoz, hogy megértsenek. A CER Cargo Group vezetőségének az feladata, hogy megértesse, minden egyes alkalmazottnak elmagyarázza a társaság stratégiáját. Csak így tudjuk azt jó munkakörnyezetben közösen és sikeresen végrehajtani.
(Támogatott tartalom)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!