Nosztalgia Budán

iho/vasút   ·   2011.11.04. 10:00
00

A 9-es vonalat a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) nyitotta meg 1907-ben, kétirányú körjáratként üzemelt a 7-es villamossal párban. A 9-es a mai Vörösvári úti végállomásról indult a Flórián tér–Lajos utca–Török utca–Pálffy utca–budai rakpart–Szabadság (akkor Ferenc József) híd–Kiskörút–Margit híd–Lajos utca–Flórián tér útvonalon járt, míg az említett hetes villamos ezt a kört ellenkező irányban járta be. A budai villamosközlekedést az 1920-as években szervezték át, az említett körforgalom megszűnt, a 9-es ekkor már végleg Budán maradt. Az óbudai Fő térről indult a mai Móricz Zsigmond körtér helyén álló végállomásra (Horthy Miklós út). Az óbudai rész 1937-ben szűnt meg, amikor a Nagyszombat utca–Margit híd szakaszt (a belső Lajos utcai vonalat) bezárták. Ekkortól a villamos a Margit híd és a Horthy Miklós körtér között ingázott. A vonalat 1961-ben hosszabbították meg Albertfalva kitérőig, a korábbi szakaszon elindult a 9A betétjárat. A következő jelentős változás a szentendrei HÉV Batthyány téri hosszabbítása miatt alakult ki: 1970. május harmadikától a 9-es a Lánchídig rövidült (a Jégverem utcánál volt a végállomás), míg a 9A a Móricz Zsigmond körtér és Albertfalva kitérő között közlekedett.

9-es villamos a két háború között a Gellért téren, S típusú szóló motorkocsival<br>(Komjáthy Zoltán gyűjteménye)<br>A képre kattintva fotógalériánk nyílik meg

A HÉV átadása (1972. december 31.) után megszűnt a Margit híd budai hídfő és a Batthyány tér közötti szakasz, a 9-es a Batthyány térre került, ekkor hosszabbították meg Budafokra, a mai Városház térre. Ekkor alakult ki a végleges, 1986 november elsejéig tartó üzem. A Budafok–Batthyány tér közötti átszállás nélküli kapcsolat hiánya sokáig fájó pont volt az utasok szemében, egészen a 41-es villamos Batthyány téri hosszabbításáig. Érdekesség, hogy a hosszú 41-es napra pontosan 17 évvel a 9-es bezárása után indult el a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület kezdeményezésére, ma részben ez pótolja a hiányzó kapcsolatot.

A viszonylatot évtizedeken át az óbudai kocsiszín adta, kezdetben különböző kéttengelyes villamosokkal, később Stukákkal. 1973-ban vették át Hungária kocsiszín ipari csuklósai a vonalat, egészen a kocsik Nagykörútra vezényléséig, 1978. május 9-ig. Innentől a bezárásig Budafok kocsiszín hármas UV vonatai közlekedtek.

A nosztalgiavillamos menetrendjét a BKV Zrt. honlapján olvashatják.

Kapcsolódó hírek