Nyári napnak alkonyulatánál...

iho   ·   2015.06.01. 08:45
00kicsi



Megmozdult a Koporsó! A 242,001 húzta a kassai mozdonyparádéra induló különvonatot. A Rušňoparádán a magyar gőzösön kívül a tiszolci fogaskerekű felújított veteránja is parádézott, természetesen Katka, Szlovákia legidősebb (keskeny nyomközű) gőzöse is. A szlovák vasút legfrissebben felújított járműve, az úgynevezett „légiós” kocsi is pompázott a kassai parádén, felidézve az első világháború egy évszázaddal ezelőtti eseményeit.



Dízel nélkül nem megy! A fővonali nagydízel nemcsak nosztalgia, ez kiderül újonnan indított cikksorozatunk legelső részéből. A dízelesítés az egyre korszerűbb villamos mozdonyok megalkotásával, a vasúti villamosítás előrehaladtával egyre inkább háttérbe szorult. Jelen cikkünkben számvetést olvashatnak a dízelesítés első nagy, a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójáig tartó korszakáról, a folytatásban a jelen és a jövő dízelmozdonyaiba nyerhetnek betekintést.



Volt egyszer egy véglesi kisvasút... A szlovákiai besztercebányai kerület gyetvai járásában elhelyezkedő községben kiállítással emlékeznek meg a negyven éve megszűnt vonalról. Az erdőkben kitermelt fán kívül – közút híján – utasokat, sőt, tejet és kenyeret is szállító kisvasúton 1975-ben haladt el az utolsó szerelvény, az országút építése végleg megpecsételte sorsát.



Bizánc, Konstantinápoly – a hajdani birodalmi főváros, Isztambul villamosaival foglalkozik városi vasúti rovatunk. Örök probléma itt az igényeket kielégíteni nem képes infrastruktúra, a helyiek és ingázók napi hivatásforgalmán kívül a hatalmas, évi hárommillió vendéget kitevő turistaforgalmat is győznie kellene. A modern villamosközlekedés megszületését 1992-re tehetjük, az azóta folyamatosan bővülő hálózat igyekszik teljesíteni a lehetetlent.

Kilenc a Púpos, mégis egy! Modellvasúti rovatunk vezető cikkének szerzője saját, székesfehérvári beosztott gépét formázta meg. Egyedi modell, mégis egyből kilencet készített belőle Novák András nyugalmazott mozdonyvezető, hosszas, aprólékos munkával igazi kuriózumot alkotva a kivételezettek terepasztalaira.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek