Nyáron leáll a taskenti villamoshálózat

iho/vasút   ·   2016.04.04. 18:45
400px_taskent_villamos

A közép-ázsiai ország fővárosának 87,8 kilométer hosszú villamoshálózatán augusztusra megszűnik a közlekedés. Rahmanbek Uszmanov polgármester szerint a közlekedési ág már nem tud hatékonyan üzemelni, mindössze körülbelül húszezer utast szállít naponta, miközben az autóbuszokat nagyjából hétszázezren, a metrót pedig kétmilliónál is többen használják – adja hírül az International Railway Journal.

A hatszáz voltos egyenárammal betáplált, széles, 1524 milliméter nyomközű hálózaton jelenleg körülbelül nyolcvan villamos közlekedik, ezeket eladásra kínálja fel az üzbég főváros. A járművek közül több még öt éves sincs.

Az üzbég főváros majdnem 90 kilométer hosszú villamoshálózatát egyre kevesebben veszik igénybe, így nyár végére megszűnik. A villamosok helyét autóbuszok veszik át, az újabb beszerzésű kocsikat értékesítik (fotó: Railway Gazette)

A villamoshálózat megszüntetését annyira komolyan gondolják, hogy a síneket is felszedik, helyükön a közutakat szélesítik ki. A taskenti önkormányzat egy harmadik körgyűrű megépítését tervezi, amellyel várhatóan mentesíteni tudják a belső városrészeket a gyakori forgalmi dugóktól. A leállítandó villamosok szerepét buszok veszik át, ezt előkészítendő a villamosokkal megegyező útvonalon közlekedő buszjáratok már áprilisban elindulnak.

Taskent első villamosvonalát 1912-ben adták át, ezzel Közép-Ázsia egyik legrégebbi villamoshálózatának számít. A szamarkandi villamos 1973-as leállítását követően Taskent maradt az egyetlen olyan üzbég város, ahol még megtalálható e közlekedési ág. A számos vonalat összefűző hálózatot 1999-től kezdték el megnyirbálni, a járműpark frissítése azonban a fokozatos vonalbezárások ellenére sem állt le. 2007-ben például harminc KTM-19 villamost vásárolt az orosz UKVZ-től a közlekedési vállalat Tasgorpasztransz, 2011–2012-ben pedig a cseh Pragoimextől szerzett be húsz VarioLF-kocsit. Tavaly júliusban a 13-as vonalat rövidítették meg, augusztusban a három taskenti remíz közül a második is bezárt (az első még 2001-ben), 2016 elején pedig több vonalon állt le a szolgáltatás – írja a Railway Gazette.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Vasút Vasútmodell

Gemenc kisvasútja 1:45-ben

Jermann Kálmán   ·   2015.05.04. 11:15
Különcnek számítanak a H0-ás építési nagyságtól nagyobb méretben modellezők, főleg beltérben. Pedig a 0e helyigénye nem túl nagy, és igen látványosak a terjedelmes járművek.