Nyugdíjba mennek a bengálik

iho/vasút   ·   2011.08.19. 17:00
00

1908-ban még nem volt számuk a szegedi villamosvonalaknak, amikor a Széchenyi téri központi megállót összekötötték a Gedói mulatóval. Ezért gedói vonalként emlegették az utasok. Nagy István, az SZKT nyugdíjas oktató tisztje meséli, hogy egy vágányon közlekedtek a szerelvények, és a mostani Z. Nagy cukrászda, illetve a Deák-gimnázium előtti kitérőben várták be egymást. 1941-ben meghosszabbították a vonalat, a végállomása az algyői vámháznál, nagyjából a mai Csorba utcánál épült ki áruspavilonnal, hogy a vezetők ott frissülhessenek fel. Ugyanabban az évben kapta a vonal 4-es számot. 1972-től jár a villamos a Tisza Lajos körúton, előtte a József Attila sugárútról a Stefánián keresztül kanyarodott be a főtérre. 1977-ben építették át a sínhálózatot két vágányúra, hogy a tuják gyorsabban eljussanak a Centrumig. 1980-ban került a végállomás a mostani helyére Tarjánban. 2006-ban épült ki a két vágány helyett a hurok-, a Szabadkai úton pedig a deltaforduló, így a korszerűbb Tatra villamosok is meg tudnak fordulni. Tarjántól Kecskés végállomásig 6,2 kilométert utazik, aki végigmegy a 4-es vonalon.

Próbameneteken láthattunk Bengálit a 4-es vonalon is

Az elmúlt hat hónap alatt, miközben Tarjántól az Anna-kútig kicserélték a 2700 méteres szakaszon a 34 esztendős vágányokat, az utasokat pótlóbuszok és bengálik vitték. Aki teheti, ma még nosztalgiázzon egyet ezeken a kivénhedt FVV villamosokon, mert az SZKT holnap kivonja őket a forgalomból. Nagy Istvántól, a szegedi kötöttpályás közlekedés krónikásától megtudtuk: hajdanán három hullámban érkeztek Szegedre a bengálik. Becenevüket még Pestről hozták magukkal, ezt feltehetőleg színük és bumfordi kerek orruk miatt kapták. 1962 és 1964 között 14 budapesti és debreceni gyártmányt vett a város. Egy vezetőfülkés volt, kezdetben kettő, később egy kalauz ült benne. 1967-ben 12 vadonatúj, két vezetőfülkés kocsival gyarapodott a flotta. 1973 és 1979 között 18 új bengáli érkezett, ezekből fut máig hét kocsi. Korábban még ennyire sem volt komfortos a villamos, mint most; a szegedi fejlesztéseknek köszönhetően került bele buszokból vezérlőtábla, korszerű fék és vezetőfülke. Így ha az utastérben nem is volt fűtés, legalább a vezetőknek nem kellett nagykabátot, kesztyűt húzniuk.

A végállomási delta síncsiszolásához is asszisztáltak<br>(képek forrása: Délmagyarország)

A 4-es villamosvonal átadási ünnepségét és a bengálik búcsúztatását holnap délelőtt 11-kor tartják a Glattfelder téren. Déltől ismét villamosok járnak a teljes vonalon. Délig még 3-4-es villamospótló buszok viszik az utasokat. 11 és 11.30 között a 3-4-es villamospótlók, valamint a 10-es és 20-as buszok a nagykörút irányában kihagyják a Novotel megállót, helyette a 9-es troli megállójában állnak meg az ifjúsági háznál. A Centrum irányában változatlanul haladhat a forgalom. Az 1-es villamos továbbra is csak a Szeged Plaza és az Anna-kút között jár. Az Anna-kúttól az Indóház térig 1V-s pótlóbusz megy.

Augusztus 20. után a Tatráké lesz a főszerep<br>(fotó: Óvári Péter)

Dombai Tünde

Másodközlés a Délmagyarország nyomán

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.