Óbuda kurta villamosa

Kemsei Zoltán   ·   2014.01.07. 19:10
00

A Filatorigát–Szentendre közötti helyiérdekű vonalat 1888. augusztus 17-én adták át a forgalomnak. A Dunajobbparti Gőzmozdonyú Körvasút 1892-es átadásával, és a Filatorigát-Szeszgyár összeköttetés közös használatával megindulhatott Óbuda üzemeinek vasúti kiszolgálása. Erre a célra később Filatorigátnál HÉV-teherpályaudvar épült, amelyről a Hévízi úton lefektetett vontatóvágányon keresztül a környékbeli üzemek forgalmát is el tudták látni. A harmincas években a vontatóvágány 12+50 szelvényétől az Újlaki téglagyárba 810 méter, a Cserépüzembe 796 méter hosszú iparvágány épült. A vontatóvágány 11+50 szelvényéhez a Bohn-féle téglagyár 644 méter hosszú, míg 7+40 szelvényéhez a HM katonai élelmezési raktára 246 méter hosszú iparvágánnyal csatlakozott. A legnagyobb kiépítést az ötvenes évek elejére érte el (Hunor utcai vágány, Óbudai Fehérítő, Vasútépítő Vállalat).

Az óbudai vágányhálózat térképe 1943-ból<br>A képre kattintva galéria nyílik

A második világháború pusztítása és a dunai hidak lerombolása után ezekre a vágányszakaszokra, és a HÉV belső vonalára fokozott teher hárult. Az esztergomi személyvonatok eleinte az Óbuda–Aquincum összekötővágányon át, később a gázgyári iparvágányokon Császárfürdő HÉV-állomásig közlekedtek. A főváros szénellátását is ezen a vonalon biztosították a Dorog környéki bányákból. A Sztálin (Árpád) híd 1950-es átadásakor a teherforgalom zöme Óbuda–Császárfürdő–Budapest-Déli pályaudvar útvonal helyett Vizafogó teherpályaudvarra tevődött át, a teherszerelvények Óbuda–Filatorigát–Flórián tér–Sztálin híd–Vizafogó útvonalon érték el a várost. 1955. május 17-én újjáépítették az Újpesti vasúti hidat, az esztergomi személy- és tehervonatok innentől erre közlekedtek. Az akkoriban felépült lakótelepnek viszont közforgalmú közlekedésre volt szüksége, így 1955. május 23-án a Flórián tér és a Filatorigát között egyvágányú pályán az FVV 5-ös számmal új villamosviszonylatot indított. Kezdetben a HÉV-től (akkor MÁV-BEV) kölcsönkapott, 1000 volt üzemfeszültségre alkalmas motorkocsik jártak itt, majd Óbuda kocsiszín látta el a vonalat szóló kocsikkal.

Flórián tér anno. A két Stuka a Vörösvári úti 11-esen közlekedik, az előtérben az 5-ös villamos vonala. Meg egy Nagypolák.<br>(a képek forrása: fortepan.hu)

1958-ra a vasúti kiszolgálás jelentősége tovább csökkent, az 5-öst meghosszabbították a Hévízi úton át Veder utca végállomásig, továbbra is egyvágányú pályán, a Bogdáni útnál egyetlen forgalmi kitérővel. A régi rövid útvonalon egy ideig 5A jelzésű betétjárat is közlekedett. Az 1960-as évek elejére Hungária és Baross kocsiszínekbe egyre több UV motorkocsi érkezett, így az eddig oda állomásított 3600-as Stukákat, és a két alumínium felépítményű UZ motorkocsit Óbuda kocsiszínbe helyezték át. A vonal 1974. január 3-i bezárásáig ezek a járművek közlekedtek itt. A kis forgalmú, gazdaságtalannak ítélt járat helyét a 18Y (1977. január 1-jétől 118-asra számozott) autóbusz vette át. A Bécsi út–Vörösvári út között új lakótelep épült fel, az Újlaki Téglagyárat bezárták. A BHÉV 1996. november 15–én beszüntette a teherszállítást a vonalain, Filatorigát teherpályaudvart is felszámolták, a Hévízi úti vontatóvágány ezzel végleg szerepét vesztette.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek