Öreg repülőgép nem rossz repülőgép
Az orosz Államközi Légügyi Bizottság elutasítja a moszkvai törvényhozásnak azt a tervét, hogy 15 évben szabják meg az Oroszországban üzemeltethető nyugati gépek életkorát.
A parlamenti javaslat a Kazanyban történt balesettel függ össze: mint arról többször beszámotunk, a Tatarstan légitársaság 23 éves Boeing 737-500-asa november 17-én átstartolás közben zuhant le, a katasztrófában a gépen lévők valamennyien életüket vesztették.
A vizsgálatok eddigi eredményei, a bizottság előzetes jelentése szerint azonban a repülőgép rendszerei mindvégig rendben működtek, a gépnek nem volt műszaki problémája, viszont hibás volt a pálya megközelítése, és átstartoláskor a 737-es az előírt eljárásnál magasabbra emelkedett, közben a sebesség veszélyesen lecsökkent, a gépet a pilóták a kormány teljes kitérítésével nyomták át, a hajtóművek pedig egészen becsapódásig az átstartoláskor beállított teljesítményen működtek.
A balesetet kivizsgáló testület már az előzetes jelentésben is megállapította, hogy a katasztrófa nem áll összefüggésben a gép életkorával. Mint a bizottság mostani közleménye hangsúlyozza, az ICAO, az ENSZ szakosított légügyi szerve standardjai között nem létezik olyan kategória, hogy „régi” és „új” repülőgép, a biztonság fő szempontja az illető repülőgép légialkalmassága, nem a kora – hangzik a nyilatkozat, amely arra is utal, hogy az elmúlt öt év légibaleseteiben ugyanakkora a részesedése az öt évnél fiatalabb gépeknek, mint a 30 évnél idősebbeknek.
Az Európában és az Egyesült Államokban üzemeltetett 737-500-asok átlagéletkora 23 év, vagyis annyi, amennyi a katasztrófát szenvedett utasszállító életkora volt.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!