Óriásgép, óriásüzlet – ha!
Az Emirates Airline, az európai gyártó kétszintes utasszállítójának legnagyobb üzemeltetője további száz példányt vásárolna abból a neo-változatból, amelynek programját az Airbus eddig még nem indította be. Mint erről többször beszámoltunk, az Öböl-menti cég elnöke, Tim Clark már többször jelezte, nagyon elégedett a hatalmas madarakkal, de a következő nagyobb rendelést attól teszi függővé, hajlandó-e a gyártó egy új hajtóművel ellátott, modernizált változat kibocsátására.
Clark a korábbi nyilatkozatai után most a davosi világgazdasági fórumon közölte konkrét ajánlatát, vagyis ha elszánja magát az Airbus, akkor száz példányt vásárolna a továbbfejlesztett gépből: ezek egy része már nyilván az eredeti flotta egy részének, legöregebb gépeinek leváltására kellene.
Mint arról beszámoltunk, a nem sokkal ezelőtt tartott évindító sajtótájékoztatón Fabrice Bregier Airbus-elnök eredeti felvezetőjében nem is említette az A380neo programot, majd újságírók kérdésére válaszolva azt mondta: egyelőre azon dolgoznak, hogy a mostani változatra új vevőket találjanak, miután tavaly csak egy lízingcég lépett be új vevőként az óriásgép vásárlói közé.
Ugyanakkor ő is jelezte, hogy foglalkoznak a kérdéssel és még idén döntenek a 380neo programról, miközben hevesen cáfolta azokat a híreszteléseket, hogy a gyártó az eddig rendelt gépek elkészülte után a program leállítását fontolgatja.
John Leahy az Air Transport World kérdésére azt válaszolta, az új változat kibocsátása nemcsak a hajtóművek modernizálását jelentené, hanem más változásokat is, lehet, hogy a gép az Airbusnál szokásos sharklet-szárnyvégeket kapna; további aerodinamikai változásokat is terveznének, de az Airbus eladási főnöke szerint addig nem érdemes belevágni a programba, amíg nem sikerül legaláb tíz százalékos fogyasztáscsökkenést garantálni a módosításokkal.
Ő is a piac igényeitől tette függővé a döntést, hozzátéve, eddig még az Airbus valamennyi típusát modernizálták. (Kivéve a 340-est, de annak már leálltak a gyártásával.)
Az Emirates jelenleg ötvenhét gépet repültet a vonalain és összesen száznegyven gépre van fix szerződése illetve szándéknyilatkozata. A típusból eddig összesen százötvenkét gép dolgozik a légitársaságoknál, a jelenlegi fennmaradt rendelésállomány százhatvanöt gép, ennek nagy része is az Emirates színeiben áll majd forgalomba. Az A380-as gyártósorának ez mintegy három évnyi munkát jelent.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!