Óriások sorsa: Air France búcsú, Emirates újraindulás

iho   ·   2020.06.26. 09:00
cim7a

A légitársaság kétszáz pilótája, műszakiak, földi kiszolgálók, meghívottak és persze néhány főnök: a jelek szerint most alaposan megtöltik az óriásgépet utolsó útjára az Air France színeiben. A péntek délutánra tervezett kétórás búcsúrepülés a Charles de Gaulle reptérről startol, az F-HPJH lajstromjelű gép hajtja végre, amely egyébként 2012-ben debütált a társaságnál, a Párizs–New York-vonalon.

Mint korábban beszámoltunk róla, a légitársaság mind a kilenc gépét kisorolja a flottából, helyettük kisebb és gazdaságosabb kéthajtóművesek, A350-esek és B-787-esek repülnek majd a nagy hatótávolságú vonalakon. Az üzemeltetés költségei mellett az Air France környezetvédelmi okokkal is magyarázza az egyébként már a járvány előtt megszületett döntését, az újgenerációs kéthajtóművesekhez képest a régebbi típusú négyhajtóműves egy ülésre eső fogyasztása 20–25 százalékkal magasabb, és ez azt jelenti, hogy a szén-dioxid-kibocsátása is hasonlóan több, közölte a légitársaság.

A Qantas és a Qatar nem búcsúzik végleg a maga óriásgépeitől, de mindkét társaság most jelentette be, hogy „pihenteti” őket. A Qantas korábban már jelezte, végleg kivonja 747-eseit, a másik négyhajtóműves óriástípus tizenkét példánya pedig legalább három évre Amerikába, a Mojave sivatagban lévő száraz tárolóreptérre költözik át. A Qantas is kisebb légitársaságként szervezi újra magát a következő évekre, hatezerrel kevesebb alkalmazottal, százzal kevesebb repülőgéppel és sokkal kevesebb interkontinentális vonallal, ami viszont korábbi hírek szerint nem jelenti azt, hogy ejtené a „Project Sunsrise” tavalyi repülései eredményeit és nem próbálkozna a leszállás nélküli repülésekkel London, illetve New York és az ausztráliai nagyvárosok között.

A Qatar előrejelzései szerint legalább egy évig nem álltja vissza a forgalomba az A380-asait, Frankfurtba, London Heathrowra és Párizsba 777-esek, Melbourne-be, Perth-be és Sydneybe A350-esek repülnek majd a kétszintes négyhajtóművesek helyett. A döntés nyilván a reális igényekből indul ki, de nehéz nem elfelejteni, hogy az új dohai repülőtér építését – sok más ok, jelesül a régi szűkössége mellett – épp az indokolta, hogy a katari társaság 380-asait kiszolgálja, ezek közül egyébként a legfiatalabb mindössze két éves. Már csak ezért sem valószínű, hogy a Qatar az összes A380-asát végleg kivonná a gépparkból.

A típus messze legnagyobb üzemeltetője, az Emirates, szerkesztőségünkhöz eljuttatott friss közleménye szerint július közepén már ismét A380-asokat indít Dubajból Londonba és Párizsba. A cég fokozatosan újraindítandó A380-as járatokról ír. „Az utasok igényei és a tapasztalatok alapján további úti célokra is visszaállítják az A380-as flotta tagjait” – fogalmaz a közlemény, vagyis nem közöl újabb vonalakat és arról sincs szó, hogy a 115 gépes flottából hányat repültetnek majd. Korábbi információk szerint a rendkívül „erős” Dubaj–Kuala Lumpur járatokat is már júliusban állítják helyre, és csak a legöregebb három gépet sorolják ki a gépparkból, viszont még mindig nem tudni, átveszi-e a légitársaság a még Toulouse-ban készülő néhány megrendelt óriását.

A társaság egy korábbi közleménye szerint ezekben a hetekben az Emirates újabb vonalakon állítja helyre a forgalmat, immár negyven célállomásra. Ezek között egyelőre nem szerepel Budapest: mint a társaság szerkesztőségünk kérdésére válaszolva fogalmazott: „A járványhelyzet bizonytalanságai miatt szolgáltatásaink folyamatosan változnak, és törekszünk arra, hogy utasainkat időben értesítsük a fejleményekről. A COVID-19 járvány miatt életbe lépett repülési és utazási korlátozások még érvényben vannak világszerte számos országban. Folyamatosan figyelemmel kísérjük a változásokat, és reméljük, a körülmények minél hamarabb lehetővé teszik szolgáltatásaink újraindítását. Ehhez szükség van a különböző kormányok engedélyeire,  az utazási korlátozások feloldására, és megfelelő piaci keresletre. Szolgáltatásaink újraindulásáról időben tájékoztatni fogjuk utasainkat.” Magyarán Magyarország egyelőre csak az uniós államok felől tette lehetővé a karanténmentes beutazást, ha ez kiterjed az Emirátusokra, nyilván ismét repülnek – egyes hírek szerint augusztus elsejétől – a társaság 777-esei Dubaj és Budapest között.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Repülőgépgyártás

A350-körút Ázsiában, cserélődő Belugák

Trautmann Balázs   ·   2014.11.19. 08:45

Öt országot érintő reklámkörútra indult az MSN5 jelű A350-900 XWB prototípus. Az F-WWYB lajstromjelű repülőgéppel Szöul, Tokió, Hanoi, Bangkok és Kuala Lumpur repülőterein várták, várják a térség fontos légitársaságainak vezetőit valamint a pénzügyi befektetők képviselőit.