Óriásüzlet: száztíz A321neo a Wizznek!
Száztíz A321-es utasszállító beszerzésére írt alá szándéknyilatkozatot az Airbus vezetőivel a Wizz Air vezérigazgatója a párizsi szalonon. Az üzlet még akkor is hatalmas eseménynek számít, ha most még nem is fix megrendelésről van szó, illetve nem opciós lekötésről: Egyébként szintén a megállapodás fontosságát jelzi, hogy a ceremónián maga az Airbus elnök-vezérigazgatója, Fabrice Bregier is részt vett, és persze az európai gyártó eladási főnöke, John Leahy is.
Ezzel a lépéssel az Airbus azt remélheti, hogy a szokásos versenyben, vagyis hogy a két nagy gyártó közül melyik tud nagyobb gépszámban és nagyobb értékben értékesíteni egy adott repülőszalon alkalmával, visszaveheti az idei Le Bourget-n az elsőbbséget a Boeingtól, amely az első három nap során mondhatni meglepően komoly üzleteket jelenthetett be, ráadásul az AerCap nem szándéknyilatkozatot, hanem vásárlási szerződést írt alá az amerikaiakkal száz 737 MAX-ra.
A Wizz szándéknyilatkozata az európai keskenytörzsű továbbfejlesztett változatára, tehát az új hajtóművekkel repülő neo-ra vonatkozik, ráadásul a gépcsalád leghosszabb, legnagyobb kapacitású 321-es változatára, amelyeket az Airbus közleménye szerint – szemben a most a Wizz-nél repülő 180 személyes 320-asokkal – 239 utasra konfigurálnak, vagyis a Wizz a mostaninál sokkal nagyobb forgalomra és teljesítményre méretezi a jövendő beszerzését.
A gépek leszállítása 2019-ben kezdődik, de arra az érdekes kérdésre sem az Airbus, sem a társaság közleménye, hogy a gépekhez milyen hajtóműveket választ a Wizz. Mint arról többször beszámoltunk, a továbbfejlesztett gépcsalád tesztpéldányaival most zajlanak a berepülések, a tervek szerint év végre a neo, legalábbis az egyik hajtóművel, megkapja a típusengedélyt. Az egyik verzióval, a Pratt & Whitney PW1100-assal dolgozó változat berepülési programját egy műszaki probléma miatt hat hétre fel kellett kellett függeszteni, legalábbis a földi próbákat már újra megkezdték az alváltozattal, de az Airbus szerint ez nem változtat az első példányok forgalomba állításának idei határidején.
A Wizz szándéknyilatkozata a 321neo eddigi legnagyobb példányszámú üzlete, ami egyébként a neo-család rendelési állományát már 4000 fölé tornázza, míg a Wizz Air, Váradi József megfogalmazása szerint, ezzel a beszerzéssel Európa vezető légitársaságai közé emelkedik.
A társaság közleménye szerint az új repülőgépek egy része a jelenlegi repülőgépeket váltja majd, amikor azok visszakerülnek a lízingbeadókhoz, másik részük pedig a Wizz Air további növekedéséhez biztosítja majd a kapacitás bővítését. A szándéknyilatkozat lehetővé teszi a Wizz Air számára, hogy néhány A321neo repülőgépet A320neo típusúra cseréljen jövőbeli szükségleteinek megfelelően. A megállapodás értelmében a Wizz Air visszavonja tíz A320ceo gépcsaládba tartozó repülőgépre leadott megrendelését, amelyek leszállítására 2018 folyamán került volna sor a Wizz Air és az Airbus S.A.S. közötti jelenlegi vételi megállapodás keretein belül.
A jelenlegi listaárak mellett a szándéknyilatkozatban foglalt, megrendelt repülőgépek összértéke meghaladja a 12,5 milliárd dollárt, ugyanakkor a vállalat kedvezményt biztosít a légitársaság számára – fogalmaz a Wizz közleménye, amely szerint a társaság eddig hatvanegy Airbus A320 repülőgépet vett át a rendelésben szereplő 112-ből, amelybe beletartozik huszonhét A321 típusú repülőgép is, ezek leszállítása novemberben kezdődik meg. A fennmaradó negyvenegy repülőgép leszállítása, a szándéknyilatkozatban foglaltak szerinti tíz repülőgép megrendelésének törlése után, 2018 derekán folytatódik majd.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!