Orosz légicégek óriási vesztesége: állami segítség?

iho   ·   2014.12.19. 11:15
ura_cim

Bajban az orosz légitársaságok: a kumulatív veszteség 2014-re a hatszorosára növekedett, elérte a 30 milliárd rubelt – hozta nyilvánosságra az orosz légicégek szervezete, az AEVT. Az összesített veszteségből a tavalyi év 4,7 milliárdot hozott, 2014-re pedig már 7,7–8 milliárd mínusszal kell számolni.

A szervezet elnöke két okot jelölt meg az idei veszteség veszedelmes megemelkedésére, az egyik a légitársaságok átszervezésének, szerkezeti változásának költségei, a másik a rubel leértékelődése.

Az AEVT vezetője nem említette kifejezetten az ukrajnai válság miatti nyugati szankciókat, de nyilvánvalóan belejátszanak ezek is a drámai pénzügyi helyzetbe. A veszteség ugyanis elsősorban a belföldi vonalakon képződik, míg a nyereséges nemzetközi hálózatokon csökken a forgalom és ezzel a bevétel is, márpedig az, hogy a külvilág és Oroszország között nagy a visszaesés az utasok számban, eléggé nyilvánvalóan összefügg Oroszország és a külvilág konfliktusával.

Három és fél év után októberben először mértek csökkenést a nemzetközi járatokon, ennek a hálózatnak az üzemi profitja így is 15 milliárd rubel, de ezt az összeget súlyosan beárnyékolja a belföldi hálózat majdnem 23 milliárdos vesztesége.

Mindez azért is nagyon kemény fejlemény, mert a légitársaságok szerkezetváltása az AEVT elnöke szerint éppenséggel azt jelenti, hogy a cégek a belföldi hálózatot bővítik.

A költségeket ugyanakkor keményen megemeli, hogy a társaságok flottája 95 százalékban nyugati gépekből áll, ezen belül is elsősorban lízingelt utasszállítókból, és a bérleti díjakat dollárban kell kifizetni, innentől kezdve a rubel esése nagyon keményen megemeli ezt a kiadást. 2013-ban még „csak” 100–105 milliárd rubelt kellett, hogy erre fordítsanak, az idén ez az összeg 120 milliárd rubelre emelkedik.

A légitársaságok üzemi költségei legalább tizenöt százalékkal emelkednek, ezen belül erősen megnőtt a karbantartási költség is, úgyhogy a flottafenntartásra összesen 220–230 milliárd rubelt kell, hogy költsenek.

A 2015-re szóló kilátások pedig még rosszabbak, az utasforgalom visszaesése háromról tíz százalékra emelkedhet, bár a szervezet szerint ez még az optimista előrejelzés, a valóságos forgalmi visszaesés elérheti a tizenöt–húsz százalékot is. Hogy az utazási kedv ennyire lecsökken, abban minden bizonnyal szerepet játszik, hogy a költségek kiegyenlítése érdekében a légitársaságok kénytelenek lesznek megemelni a tarifákat.

A cégek reménye, óhaja, gyaníthatóan a kérése a kormányzat felé, hogy a maga módján avatkozzon be, és ezzel mentse meg a fenyegető csődtől az orosz légitársaságokat.

A mentőakció része lenne a belföldi utasszállítás áfájának eltörlése, a nehezebb őszi–téli időszakban a társaságok adójának felfüggesztése, végül az AEVT azt javasolja, hogy 2015-re az állam fagyassza be a repülőtéri illetékeket és a léginavigációs rendszer tarifáit.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.