Őrület: 2×Jak-55=Jak-110! Meg még egy gázturbina!

iho   ·   2018.01.29. 16:15
cim

Készül a kéttörzsű Jak (fotók: youtube)

A világ legnagyobb repülő találkozója, Oshkosh idei szenzációjának ígérkezik egy egészen különleges konstrukció. Máskor is megtörtént, hogy két azonos típusú repülőgép példányait egy ikertörzsű masinává építették össze, sőt, például a P-82 Twin Mustang harci körülmények között is „dolgozott” Korea egén. Hasonlóan két gép házasságából született meg (nem is olyan sokat kell várni már az első felszállására) a Stratolaunch légi rakétaindító rendszer gépe, hat hajtómű és két 747-es törzs alkotja a világ egyik legnagyobb repülő szerkezetét.

Ami pedig most készül, az konstruktőrök és pilóták különös fantáziáját és szakértelmét dicséri, és a hatalmas amerikai airshow-business vállalkozása. A Jak-110 tervezését majd építését mintegy három éve kezdték meg a jól ismert és valaha világversenyeken is ütőképes, de aztán már maximum Advanced kategóriában versenyző csillagmotoros orosz műrepülőgép két példányának társításából.

Az első repülés után

A Dell Coller által vezetett csapat, amely a „Fat Tire Cowboys” büszke nevet viseli, legelőször a két vízszintes vezérsíkot összekötő kisebb elem, illetve a két törzs közti centroplan tervezését és kialakítását kellett, hogy elvégezze, ráadásul ennek a részelemnek nemcsak az eredeti gépek összetartása a feladata, van még egy, nyugodtan mondhatjuk, őrületes funkciója is: rá függesztenek majd pluszként még egy jet-hajtóművet is!

Az ihletője ennek a tervezési mozzanatnak a csapat vezető pilótája, az ötletadó, kétszeres amerikai műrepülő bajnok Jeff Boerboon, aki versenyen kívül egy speciálisan kialakított kétfedelűvel szórakoztatja az airshow-k közönségét. Nos  ennek a Screamin' Sasquatch nevű, Waco típusú csillagmotorosnak a hasa alatt szintén egy méretes gázturbina fokozza a teljesítményt és az élményt, például ezzel a típussal korábban sosem látott vízszintes sebességet érhet el és úgy általában rendkívüli függőleges figurákat repülhet vele a pilótája. A Jak-110 ugyanazt a (például a korai Learjeteken is használt) General Electric CJ610 típusú sugárhajtóművet kapja, mint ami a Waco alatt süvít.

Jeff Boerboon élvezi a repülést...

A Jak-110-es építését mindvégig egy FAA-ellenőr felügyelte, tavaly novemberben a gép a sikeres motor- majd guruló próbák után gyönyörűen a levegőbe is emelkedett, és amint az alábbi videón is élvezettel láthatjuk, prímán legyártható a géppel minden műrepülő alapfigura. Igaz, a z iker-Jakot először a levegőbe emelő Len Fox berepülő pilóta is hangsúlyozza, hogy igen komolyak a kormányerők, de ez láthatóan nem csökkenti a gép repülési képességeit illetve a menetirány szerint a bal törzsben ülő pilóta élvezetét.

A szűzfelszálláson és az eddig közölt más képeken és videókon még nem látszik a plusz attrakció, a gázturbina, de nyilván Oskoshig azt is felszerelik és lepróbálják, amúgy a gép (persze nem műrepülve) láthatóan remekül a levegőben tartható egy motorral is. Mindenesetre a gép látványán kívül, aminek különleges ízt ad a négykerekes főfutó, a hangja is gyönyörű, két csillagmotor szinkron-muzsikája zene a repülésimádók fülének.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.