Összenyitott éjszakai légterek

iho   ·   2015.09.03. 08:45
cim5a

Augusztus 20-ától a magyar HungaroControl és a román ROMATSA léginavigációs szolgáltató közösen működteti a két ország légterét egy új, határokon átívelő, szabad légtérhasználatot biztosító koncepció (Night Free Route Airspace Budapest/Bukarest – N-FRAB) alkalmazásával. Így a repülőgépek a lehető legrövidebb útvonalakon, vagyis az eddigi töréspontok kiküszöbölésével repülhetnek a két ország légterének be- és kilépő pontjai között, adja hírül a hazai légiforgalmi szolgáltató.

Az együttműködéssel létrejött, megközelítőleg 1000 kilométer kiterjedésű N-FRAB légtérben a járatok üzemeltetői nem az előre kijelölt, kötött útvonalakhoz igazodva, hanem azoktól függetlenül, szabadon, a számukra legkedvezőbb módon tervezhetik meg repüléseiket. Így a repülőgépeknek kevesebb üzemanyagot kell tankolniuk, ezáltal több utast vagy árut szállíthatnak útjaikon, amivel időt és energiát spórolnak meg.

A szolgáltatás elsősorban a hosszabb távon közlekedő járatok számára előnyös, mivel esetükben a magassági szél akár félórás vagy még több időmegtakarítást eredményezhet például egy Dubai–London viszonylatban.

A N-FRAB az első közép-európai Cross-Border FRA, azaz határokon átívelő szabad légtérhasználatot biztosító Free Route koncepció, amely a térségben eddig egyedülálló módon két funkcionális légtérblokkban működő szolgáltató különböző irányító rendszereinek használatával valósult meg (Magyarország a FAB-CE, míg Románia a DANUBE FAB, azaz funkcionális légtérblokk tagja).

A N-FRAB bevezetésével Románia és Magyarország jelentős lépéseket tett afelé, hogy az Európai Bizottság rendelete (716/2014) értelmében 9000 méter felett 2022. január 1-jére a szabad légtérhasználat korlátozások nélkül megvalósulhasson egész Európában.

A szolgáltatás éjféltől reggel hat óráig FL105 (3050 méter) és FL 660 (20 100 méter) magassági értékek között vehető igénybe.

Az Európai Unió Egységes Európai Égbolt programja az európai légtér töredezettségének megszüntetése érdekében a kontinens légterét kilenc, országhatároktól független régióra, úgynevezett funkcionális légtérblokkra (Functional Airspace Block – FAB) osztja.

A FAB-ok működtetésének célja a repülésbiztonság javítása, a költséghatékonyság növelése, a kapacitások optimalizálása, a légijárművek üzemeltetési költségeinek csökkentése, valamint a környezetterhelés mérséklése, vagyis a légi közlekedés fenntartható fejlődésének biztosítása.

Magyarország a közép-európai funkcionális légtérblokk (Functional Airspace Block Central Europe – FAB CE) tagja, amely hét kö­zép-eu­ró­pai ál­lamot foglal magába: Ausztriát, Bosznia-Hercegovinát, Horvátországot, Csehországot, Magyarországot, Szlovákiát és Szlovéniát.

A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. világszínvonalú technológiája, élenjáró fejlesztései és szolgáltatásai révén a nemzetközi légiforgalmi irányítás egyik legpontosabb, leghatékonyabb és legmegbízhatóbb szolgáltatója, az Egységes Európai Égbolt (SES) keretében zajló uniós integráció aktív regionális kezdeményezője, együttműködő partnere –  írja a HungaroControl közleménye.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek