Összetört a Stearman, visszajön javításra Magyarországra!

iho   ·   2016.05.17. 08:45
cim

Januárban számoltunk be a kiváló pilótahölgy, Tracey Curtis-Taylor fantasztikus sikeréről, aki – Amy Johnson egykori útját megismételve – Angliából Ausztráliába repült, egy 1942-ben gyártott csillagmotoros kétüléses géppel: a nagy vállalkozás sikerének magyar vonatkozása, hogy a Boeing Stearmant  2012–13-ban Fertőszentmiklóson, az RG Classic Aviation magyarországi leányvállalatánál, a Rare Bird Aviation fertőszentmiklósi hangárjában újították fel. A régi gépek újjászületésével foglalkozó csapatot az a Kulik János vezette, aki 2011-ben Tökölön repülőképessé tette a modern magyar katonai repülés első típusát, egy MiG-15-öst – sajnos és nem az ő hibájából csak rövid időre.

Tracey Curtis-Taylor következő kalandja a sikeres ausztráliai út után (a magyar szerelők kezét dicséri, hogy semmiféle technikai fennakadás nem volt a 20 ezer kilométeres távon) Amerika átrepülése lett volna, a Stearmant gyártó Boeing centenáriuma alkalmából, azoknak a bátor pilótáknak az emlékére és tiszteletére, akik az első légiposta-vonalakat repülték a nyugati és a keleti part között.

Start Seattle-ben, a háttérben a Boeing első nagysikerű utasszállítója, a 204-es

A tervezett útvonal induló állomása természetesen Seattle volt, a végcél pedig Kansas City, Chicago, Cleveland és New York érintésével Boston, ahová a pilótahölgy május végére tervezte az érkezést.

Tracey és a Stearman a Boeing Fielden lévő repülőmúzeum elől startolt, majd a nyugati part vonalát követve délre tartott, és Kalifornia felől fordult keletnek. Las Vegas után elrepült a Grand Canyon fölött, szombaton pedig az arizonai Winslow repülőteréről indult tovább, amikor megtörtént a baj.

Még az út elején. a Mount Rainier közelében...

Ahogy Facebook-oldalán a pilótahölgy leírja az esetet, a felszállás után egy motorhiba, a motor teljesítményének esése és a nagy tengerszint feletti magasság (5000 láb) együttesen okozott nehéz helyzetet. A Spirit of Artemis névre keresztelt gép süllyedni kezdett, a gép előtt elektromos vezetékek voltak, tehát ki kellett fordulni, nyílt terepre, ahol eleinte úgy tűnt, sikerül is simán letenni a gépet, de aztán a jobb futó elakadt a növényzetben és a gép először a bal szárnyára csapódott majd átfordult az orrán, végül ismét a talpán állapodott meg.

A pilótahölgy és kísérője sérülés nélkül szállt ki a gépből, az ütközés erejét nagyrészt elnyelték a szárnyak. A törzs és a pilótafülke gyakorlatilag nem szenvedett sérülést: Tracey megjegyzése, hogy a történtek bizonyítják, mennyire erős és jól megépített a Stearman, hiszen járhatott volna ez a baleset sokkal súlyosabb következményekkel is.

Az öszetört Stearman, amely elég robusztus volt ahhoz, hogy megvédje utasait

Alig telt el néhány óra a baleset óta, és Tracey számára felajánlottak egy másik Stearmant, hogy azzal folytassa az útját, de ezt ő nem fogadta el, hiszen az eddigi nagy repüléseit mind a Spirit of Artemisszel hajtotta végre, viszont máris megszülettek a tervek, miszerint a gépet azonnal visszaviszik Magyarországra, ahol eredetileg is felújították, van egy beépíthető tartalék motor, és új szárnyakat is építenének a géphez.

Tracey Curtis-Taylor azt reméli, a javítások már a július közepén kezdődő Farnborough repülőszalonra elkészülnének, majd jövő évben térnének vissza ő és a Stearman Amerikába, hogy Winslowtól folytassák az utat.

Kulik János (középen) és kollégái a gép felújításakor: lesz most is bőven munkájuk vele...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek