Össztűz a kormányra, a Fehér Házra: vissza az irányítókat!

iho   ·   2013.04.26. 11:30
cim

Egyre keményebben tiltakozik gyakorlatilag az egész amerikai repülőtársadalom a Szövetségi Légügyi Hivatalt ért megszorítások ellen, illetve amiatt, hogy erre az FAA kisebb repterek toronyszolgálatának leállításával válaszolt – ezt az intézkedést a készülő perek miatt elhalasztották – illetve az irányítók munkaidejének csökkentésével reagált.

Egymást követi a meghatározó légitársaságok vezetőinek nyilatkozata. A US Airways csoport elnöke azt mondja, reméli, hogy a kormányzat megoldást talál a helyzetre, mert az irányítók kényszerszabadsága vasárnap óta komoly forgalmi zavarokat okoz. Az Americannal egyesülő, és így hamarosan a világ legnagyobb légitársaságának részévé váló cég vezetője, Doug Parker arra emlékeztetett, hogy jó néhány repülőtéren már az elmúlt napokban is érzékelhető volt a zavar, aminek az az oka, hogy az FAA szeptemberig 47 ezer munkatársát kényszerszabadságolja 11 napos időszakokra, közülük 13 ezer a légiforgalmi irányító.

Az ugyancsak hatalmas Southwest elnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy a szövetségieknek számos más lehetőségük lenne a szükséges megtakarítások elérésére, a légiforgalmi irányítók jelenléte létfontosságú. Gary Kelly szerint az intézkedés és a miatta bekövetkező forgalmi problémák, késések erősen sújtják magát az amerikai gazdaságot. Ha csökkentések vannak a szolgálatoknál, akkor legyenek csökkentések az adókban is – nyilatkozta a legnagyobb diszkont-légitársaság vezetője, aki egyben támogatásáról biztosította az amerikai légitársaságok szövetsége, az A4A perkezdeményezéseit is az ügyben.

A Fehér Ház sajtófőnöke közben közölte, hogy az Obama-adminisztráció kész a tárgyalásokra a törvényhozókkal az FAA költségvetésének csökkentése miatt beállt helyzetről. A kongresszusban valóban erős a mozgolódás, ami abból is érzékelhető, hogy egy republikánus és egy demokrata képviselő közös indítványban szólította fel a közlekedési tárcát: járjon el rugalmasabban az FAA költségvetési csökkentése dolgában.

A Légiforgalmi Irányítók Nemzeti Szövetségének jelzése szerint az elmúlt napokban a korábbi évekhez képest a késések száma több mint kétszeresére emelkedett az intézkedés életbe lépése, vasárnap óta, és a késések közül csak néhánynak volt az időjárás az oka. Az érintett körzetek a legnagyobb városok voltak a legnagyobb légi forgalommal: New York, Washington, Los Angeles és Dallas. A szervezet szerint a kényszerszabadságolás azt jelenti, hogy naponta átlag tíz százalékkal kevesebb irányító vesz részt az Egyesült Államokban a légi forgalom biztonságos lebonyolításában.

A helyzetre jellemző, hogy a közlekedési tárca közben azt fontolgatja, felfüggeszti egy korábbi rendeletét, ami komoly büntetésekkel sújtja a légitársaságokat, ha a gépeik túlságosan sokat vesztegelnek utasokkal a fedélzeten a betonon. Az FAA közleménye szerint a csökkentett létszámú szolgálatok az eddiginél nagyobb elkülönítést alkalmaznak a gépek között a légi útvonalakon és a zsúfoltabb repterek megközelítésekor, hogy a kevesebb irányító biztonságosan kezelje a forgalmat.

A The Street gazdasági portál helyzetet elemző cikkében a szerző azt írja, érthető a kiadáscsökkentés, de vajon lehet-e csökkenteni a kiadásokat abban a kényesen egyensúlyozó szektorban, amely tavaly 815 millió utast szállított USA-szerte? A cikkíró megállapítja: az FAA fő feladata a nemzet légterének hatékony működtetése, a kölségvetés csökkentése ezt nem érintheti. Akkor járnánk jól, ha megvédhetnénk a légitársaságokat a kormánytól – hangzik a cikk ugyancsak epés címe.

Az üzleti repülést is erősen érinti az irányító személyzet csökkenése, az elmúlt napokban az AVweb portál információi szerint többször előfordult, hogy a keleti parton business jetek egyszerűen nem kaptak felszállási engedélyt, mert az irányítók létszámához képest a légtér már túlságosan zsúfolt volt közforgalmi gépekkel. Más esetekben állítólag arra kérték az irányítókat, hogy túlórázzanak: a fáradtság okozta kockázatokon túl az ironikus az a dologban, hogy ily mód a túlórák kifizetésével a kívánt megtakarítások is alaposan csökkennek.

Kapcsolódó hírek