Ötletek a környezetkímélő közlekedésért
Hazai egyetemi csapatok alternatív hajtású járművei mutatkoztak be 2012. április 23-án, a Hungaroring vezetéstechnikai centrumában. A helyszínen kipróbálható fejlesztések a közeljövőben több nemzetközi megmérettetésen is indulnak. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium anyagi eszközökkel segíti a magyar mérnökhallgatók sikeres szereplését. A felsőoktatásban zajló műhelymunka támogatására és összehangolására önálló projektiroda jöhet létre – olvasható a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének honlapján.
A szaktárca Országos Hallgatói Projektiroda alapítását tervezi a szakirányú felsőoktatásban működő járműfejlesztői csapatok támogatására. A működés és fenntartás feltételeiről folyamatos egyeztetést kezdeményez az egyetemek, a hallgatók, a szakmai szervezetek és iparági vállalatok között. A tehetséggondozással, a műszaki és természettudományos pályák és képzések népszerűsítésével egyre gyarapodó kutatási eredmények a későbbiekben akár magyar világszabadalmakként is hasznosulhatnak.
A minisztérium az utazási és szállásköltségeket fedező egy-egymillió forinttal segíti az idei Shell Eco-marathon Europe versenyen induló magyar csapatokat. A nemzetközi megmérettetésen az egy liter benzin felhasználásával a legtávolabbra jutó saját tervezésű jármű alkotója nyer. Idén először utcai pályán teheti próbára magát 24 ország közel 300 csapata, több mint háromezer diák. Magyarországot a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola, a Kecskeméti Főiskola, az Óbudai Egyetem, a Pécsi Tudományegyetem és a győri Széchenyi Egyetem hallgatói képviselik.
Az alternatív hajtású járművek működése nem növeli a károsanyag-kibocsátást, így hozzájárul a fenntartható mobilitáshoz és Magyarország klímapolitikai vállalásainak teljesítéséhez is. A gyártási technológia fejlesztése munkahelyeket teremt a speciális szaktudással rendelkező pályakezdők számára. A hazai tudásbázis bővülése a jövőben akár széles körben, nemzetközi szinten is elterjeszthető megoldások kidolgozásához vezethet.
A leglátványosabb eredmény a károsanyag-kibocsátás csökkentésében az energetika után a közlekedésben érhető el. Ehhez nemzetközi szinten és Magyarországon is a szakterületek szoros együttműködésére, az ágazati stratégiák összehangolására van szükség.