Oxigénrizikó a légivécén
Furcsa vita alakult ki az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal és a Légiutas-kísérők Szövetsége között: a hatóság ugyanis korábban úgy döntött, hogy az utasszállítók mosdóhelyiségében lévő oxigéngeneráló berendezéseket „elővigyázatosságból” le kell szerelni a gépekből. A légiutas-kísérők viszont inkább ezt az intézkedést tartják veszélyesnek az utasokra és a személyzetre nézve.
Az FAA indoklása szerint a vécékhez tartozó kémiai oxigéngenerátorok „könnyen hozzáférhetők“, és „úgy manipulálhatók, hogy az veszélyt jelentsen a repülésre”. Egyetértett ezzel a véleménnyel a Szövetségi Nyomozóiroda, az FBI is.
Ha a repülőgépen hirtelen nyomáscsökkenés, dekompresszió lépne fel, és eközben utasok vagy a személyzet tagjai épp a mosdóban vannak, akkor az utaskísérőknek kell segíteniük rajtuk, legalábbis az FAA forgatókönyve szerint. A légiutas-kísérők viszont úgy vélik, hogy amíg ez a segítség biztosan eljut a rászorulókhoz, addigra már késő is lenne.
Az FAA eddigi álláspontja szerint 25 ezer lábon vagy afölötti magasságon két perc oxigén nélkül már agykárosodáshoz vezethet. A fedélzeten lévők többsége az oxigénmaszkok használata nélkül 3-10 perc alatt elvesztené eszméletét. (Amint ez meg is történt 2005-ben, a Helios Görögországban lezuhant „kísértetjáratán”.)
Az utaskísérők szervezete, az AFA emlékeztet arra a kiképzési mozzanatra, miszerint hirtelen nyomásvesztés esetén az utaskísérőnek el kell kapnia a legközelebbi fix oxigénálarcot, és abból kell lélegeznie, egészen addig, amíg a gép kapitánya nem jelzi, hogy már biztonságos elmozdulnia, körbejárnia a kabinban és segíteni az utasoknak. Csak ekkor lenne szabad az utaskísérőknek felvenni a hordozható oxigénmaszkokat, hogy segítsenek a vécében rekedt utasoknak.
Az FAA közleménye szerint a hatóság a repülőgépgyártókkal együtt már dolgozik a mosdók biztonságosabb oxigénellátása érdekében, de ennek megvalósításáig még akár négy év is eltelhet. A hatóság úgy véli, az addig hátralévő időben a mindössze néhány utast fenyegető kockázathoz képest sokkal nagyobb veszélyt jelent a repülés biztonságára nézve a mostani berendezések hozzáférhetősége, esetleges illegális használata.