Oxigénrizikó a légivécén

iho/repülés   ·   2011.11.30. 10:00
oxygen_flight_attendant_cim

Furcsa vita alakult ki az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal és a Légiutas-kísérők Szövetsége között: a hatóság ugyanis korábban úgy döntött, hogy az utasszállítók mosdóhelyiségében lévő oxigéngeneráló berendezéseket „elővigyázatosságból” le kell szerelni a gépekből. A légiutas-kísérők viszont inkább ezt az intézkedést tartják veszélyesnek az utasokra és a személyzetre nézve.

Az FAA indoklása szerint a vécékhez tartozó kémiai oxigéngenerátorok „könnyen hozzáférhetők“, és „úgy manipulálhatók, hogy az veszélyt jelentsen a repülésre”. Egyetértett ezzel a véleménnyel a Szövetségi Nyomozóiroda, az FBI is.

Ha a repülőgépen hirtelen nyomáscsökkenés, dekompresszió lépne fel, és eközben utasok vagy a személyzet tagjai épp a mosdóban vannak, akkor az utaskísérőknek kell segíteniük rajtuk, legalábbis az FAA forgatókönyve szerint. A légiutas-kísérők viszont úgy vélik, hogy amíg ez a segítség biztosan eljut a rászorulókhoz, addigra már késő is lenne.

Az FAA eddigi álláspontja szerint 25 ezer lábon vagy afölötti magasságon két perc oxigén nélkül már agykárosodáshoz vezethet. A fedélzeten lévők többsége az oxigénmaszkok használata nélkül 3-10 perc alatt elvesztené eszméletét. (Amint ez meg is történt 2005-ben, a Helios Görögországban lezuhant „kísértetjáratán”.)

Az utaskísérők szervezete, az AFA emlékeztet arra a kiképzési mozzanatra, miszerint hirtelen nyomásvesztés esetén az utaskísérőnek el kell kapnia a legközelebbi fix oxigénálarcot, és abból kell lélegeznie, egészen addig, amíg a gép kapitánya nem jelzi, hogy már biztonságos elmozdulnia, körbejárnia a kabinban és segíteni az utasoknak. Csak ekkor lenne szabad az utaskísérőknek felvenni a hordozható oxigénmaszkokat, hogy segítsenek a vécében rekedt utasoknak.

Az FAA közleménye szerint a hatóság a repülőgépgyártókkal együtt már dolgozik a mosdók biztonságosabb oxigénellátása érdekében, de ennek megvalósításáig még akár négy év is eltelhet. A hatóság úgy véli, az addig hátralévő időben a mindössze néhány utast fenyegető kockázathoz képest sokkal nagyobb veszélyt jelent a repülés biztonságára nézve a mostani berendezések hozzáférhetősége, esetleges illegális használata.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.