Pasaréti út: több van benne

Zöldi Péter   ·   2019.03.13. 13:45
pasaret_aszfalt_kozterulet_kislid

Rossz állapotú és tisztázatlan szerepű az út, amit most faltól falig felújít a BKK – amíg még van ilyen nevű szervezet. A főáramlat, a Hűvösvölgyi út árnyékában vegetáló útvonal részben a dugók előli szökőút, részben fontos tömegközlekedési vonal. Növényállománya, a mellette sorakozó karakteres villaépületek miatt talán még jellegzetesebb is, mint a forgalom által már javarészt bedarált Hűvösvölgyi út.

Felújításának híre kétszeresen is örömteli: egyrészt átfogó felújításról van szó, nem csak az aszfaltszőnyeg újul meg, hanem szegélyeket korrigálnak, fákat vágnak ki és új fákat ültetnek, felújítják a közvilágítást, egyszóval sor kerül az út szerepének némi átfogalmazására is. És korántsem a kapacitáselvűség mentén, hanem éppen ellenkezőleg: szűkítik a forgalmi sávokat, ezzel esélyt adnak arra, hogy a reménytelenül szűk utcában a parkolóhelyek és a gyalogosok is jobban érezzék magukat. Másodsorban azért lehet örülni, mert fontos közterületre, de nem kifejezetten forgalmilag fontos útvonalra jut most figyelem. Ez azt is jelentheti, hogy Budapest más részein eldugott, a nagy forgalmi áramlatok szélárnyékában eddig megbújó, de a helyieknek fontos utcák, útvonalak is sorra kerülhetnek, nem csak egy újraszőnyegezés erejéig.

A forgalomnak sem felel meg, élettérnek még kevésbé (forrás: jarokelo.hu)

Hogy ne ugorjunk mindjárt túlságosan messze, itt van a szomszédban a Városmajor utca, lényegében a Pasaréti út XII. kerületi párja, biztonságos elhagyatottságban. Status quoját senki nem meri bolygatni, a jobb sorsra érdemes utca, melyet számtalan fontos épület, intézmény szegélyez, lényegében a Moszkva tér-Krisztina körút elkerülőútja, mindkét irányban. Biztos, hogy egy ilyen klassz utcának ezt a szerepet kell szánni, kiegészítve azzal, hogy járdáit szinte teljesen feláldoztuk a vadparkolás oltárán?

Végtelenségig lehet sorolni a különböző belső és külső kerületekből a példákat, ahol a főforgalmi irányok és a helyileg fontos utak, utcák, terek nem esnek egybe, de csak az előbbiekre jut figyelem, utóbbiakra nem. A Pasaréti út példát mutathat talán Rákospalotán a Sződliget utcának, Újpesten a Károlyi István és Attila utcáknak, Kispesten az Ady Endre útnak, Kőbányán a Halom és Liget utcáknak. Különösen fájó pont Budafok két párhuzamos főútcája, a Kossuth Lajos utca és Mária Terézia utca, amelyeket annak ellenére hagytak magára teljesen a városrész gazdái, hogy kődobásnyira megépült a többszörös kapacitású, Duna-parti elkerülőút, így sor kerülhetett volna e két közterület újragondolására.

Mert közben nem szabad elfelejteni: amit a közterület jogos gazdája tervszerűen nem tesz, nem old meg, azt – bár hosszabb idő alatt – megoldja az egyszeri polgár a saját autójával, az Elektromos Művek, az egyes épületek tulajdonosai, végül is mindenki, aki úgy gondolja, hogy a közterület használatára – és ezzel arányos alakítására – is jogot formálhat. A Pasaréti úton most sikerülhet elejét venni ennek a káosznak, de az idő máshol is sürget.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.