Perlan 2: készülődés 30 kilométeres magasságra

iho   ·   2016.05.15. 16:15
cim

A gép minden rendszere tökéletes kell, hogy legyen az igazi hullámrepülésekhez

Jól halad a gép berepülése, a felkészülés a nagy magasságokra: a Perlan 2 jelenleg a nevadai Minden-Tahoe repülőtéren folytatja a teszteket, az igazi nagy kaland akkor kezdődik, amikor a projekt átköltözik Argentínába. Mint korábban hírt adtunk róla, az Airbus támogatását élvező csapat (most már Airbus Perlan Mission néven emlegetik a vállalkozást) arra készül, hogy még idén speciális, csak erre a feladatra épült, 25,6 méteres fesztávolságú vitorlázógép az Andok felett kialakuló hullámterek emelésében huszonhét és fél kilométer magasra emelkedik.

Hasonló hullámterekről van szó, mint amelyekkel a Mátra környékén adott meteorológiai viszonyok közepette tíz kilométer körüli magasságokat is sikerült elérni vitorlázógéppel, csak épp az Andok esetében hat-hétezer méter körüli csúcsok mögött alakul ki a hullám, és a hatást a déli pólus közelsége erősíti.

Nagy fesztáv, nagy húrhossz a ritka levegőben történő repüléshez

A későbbiekben a cél a harmincezer méteres magasság elérése. Vagyis a gép magasabban repül majd huzamosan az olyan különleges repülő szerkezeteknél is, mint az SR-71 vagy az U-2-es. A jelenlegi utasszállító repülőgépek általában 10–13 kilométer magasan repülnek az útvonalukon.

Az elmúlt napokban a különleges vállalkozásra a főszponzor irányította a figyelmet: Tom Enders Airbus-elnök, maga is pilóta, kipróbálhatta a gépet a projekt főpilótája, Jim Payne mögött a hátsó ülésben. A vállalkozás kapcsán az űr határáig való eljutást emlegetik, ami persze kétséges megfogalmazás, az űr hivatalos határát ugyanis 100 kilométer magasan tartják nyilván, de ez sokat nem von le a vállalkozás értékéből.

Földetérés: a gépet vezető pilóta túl sokat nem láthat előre

A Perlan 2 túlnyomásos kabinnal készült, és a szokásos vitorlázógépekhez képest is egészen mások a repülési tulajdonságai, hiszen csúcsmagasságon olyan ritka légkörben repül, mint amilyen a Mars atmoszférája. Viszont nem csak a Marson történő repülés egyfajta próbája a fő célja a vállalkozásnak, hanem – amiben az Airbus is erősen érdekelt – a nagy földfeletti magasságokban gyűjteni adatokat a légkör sajátosságairól, az áramlásokról, amelyek befolyásolhatják az ilyen szinteken tervezett, talán nem is annyira távoli, hiperszonikus repülést.

A Perlan 2 hatalmas előnye, hogy motor nélküli vitorlázógép, vagyis a saját kibocsátása semmiképp sem zavarhatja meg a felső légkör vizsgálatát. A harminc kilométer magasról hozott levegőminták sok fontos adatot szolgáltathatnak azokról a kémiai összetevőkről, amelyek változtatják az atmoszférát, befolyásolhatják az ózonréteget, vagyis új ismereteket hozhat a program a légkör szennyezettségéről és a klímaváltozás hatásairól is.

Payne és Enders leszállás után

Ugyanakkor a részletesebb beszámolók szerint a berepülési program némiképp késik az ütemtervhez képest, ennek pedig egyik oka, hogy Nevadában szokatlanul esős volt a tél, és a gép nem repülhet vizes szárnnyal, mert a víz alaposan lerontaná a rendkívül gondosan kialakított felületen az áramlást. Ugyancsak sok volt a gond a túlnyomásos kabinnal és a létfenntartó rendszerrel, amely oxigénnel látja el a szkafander nélkül repülő pilótákat. (A Perlan 1 projekt, amit egy DG505-össel repültek, bebizonyította, hogy az űrruhaszerű túlnyomásos öltözék, mint amit az U-2-es és SR-71-es pilóták viselnek és viseltek, a vitorlázógép szűk kabinjában a lehetetlenségig nehezíti a pilóták dolgát.)

A stabilizáló fékernyő próbája

Sikeresen tesztelték viszont a gép kettős ernyőrendszerét, amelynek a faroktartályban lévő fékernyője arra az esetre nyitható, ha a gép nagy magasságban átesne, márpedig a Perlan 2 esetében a „coffin corner”, az átesési sebesség és a megengedett legnagyobb sebesség közti különbség, mindössze hat csomó! Ha a gépet a fékernyővel sem sikerülne stabilizálni, akkor a vitorlázót egészben a földre segítő ballisztikus mentőernyő kell, hogy működésbe lépjen.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Mentés

Kapcsolódó hírek