Plaueni villamosok

Mészáros Gergely   ·   2011.07.28. 14:00
00

A jelenleg hatvanhatezer lakosú, Dél-Szászország Vogtland nevű részében található Plauen városában 1895 óta jár villamos. A lóvasút lépcsőjét átugrották, rögtön az AEG-vel kötöttek szerződést villamosvonalak építésére és üzemeltetésére. A hálózat szépen lassan növekedett, az egyvágányú szakaszok kétvágányúsodtak a forgalom növekedésével. A város népessége az NDK-s időkben is lassan csökkent, (a csúcsponton, az első világháború idejében közel 130 ezren lakták a várost!) mivel a belnémet határ közelsége miatt a város gazdasága is stagnált. Ennek ellenére a hálózat megmaradt, sőt hurokvágányok épültek ki a pótkocsis szerelvények számára. Az utolsó vonalhosszabbítást 1983-ban adták át Waldfrieden felé, ahol nagy lakótelepek épültek. 2007-ben viszont bezárták az Unterer Bahnhofhoz vezető szárnyvonalat.

Emelkedik, kanyarog – ez a plaueni villamos névjegye

Itt látszik igazán, hogy milyen meredek utcán halad felfelé a villamos, és nem veszélyezteti a gyalogosokat

A járműállomány egységes, csak modernizált KT4D kocsikból áll. Ezek első példányai 1976-ban érkeztek a városba. 1992 és 1996 között valamennyi kocsit felújították, ennek során szaggatós vezérlést is kaptak a járművek, jellegzetességük az alacsony kapcsolási frekvencia. Emiatt nem a megszokott zümmögés hallatszik induláskor és fékezéskor, hanem inkább mély búgás.

A déli lakóterületeket szolgálja ki a Südvorstadt felé menő vonal

Knielohstraße megállóhely – kijelzők tájékoztatnak a következő járatok érkezési idejéről szinte minden megállóban

A méteres nyomközű hálózat a várost igen jól lefedi, az ezredfordulóig nem is közlekedtek buszok a városban. Ennek ellenére a hálózathossz mindössze 16,4 kilométer. Valamennyi vonal a belváros egyik terén, a Tunnel nevű megállóban találkozik. Innen indul egy meredek szakasz, amely egy sétálóutcában vezet. A város más részein is meg kell birkózniuk a villamosoknak a domborzattal, emiatt a tengelyhajtás áttételét gyárilag ehhez igazították. Az öt villamosviszonylat mindegyike tíz percenként közlekedik, de az 5-ös a délelőtti órákban csak 20 percenként indul. Ez igen tisztességes kínálat, ráadásul a forgalmasabb vonalakon két viszonylat is együtt jár. Hétvégén 15, illetve 20 perc a követés. A nagyvonalú napközbeni kínálatot ellensúlyozza, hogy este kilenc órától már csak a
félóránként közlekedő éjszakai buszokkal lehet közlekedni.

A hálózat legnagyobb csomópontja a Tunnel nevű megálló. Itt nem látszik, de lényegében egy deltáról van szó. Ugyan egy alagút sincs a környéken, de jobb név, mint az Otto-Grotewohl-Platz

Mint minden százezer lakos alatti város, Plauen is küzd a közösségi közlekedésre fordítható források szűkösségével. Ennek ellenére úgy tűnik, hogy a villamos jövője egyelőre biztos. Mivel alacsonypadlós szolgáltatást csak buszokkal tudnak a városban biztosítani, így a lassan kiöregedő járművek pótlására is szükséges lesz az új beszerzés. Egyelőre kettő, plusz opcionálisan nyolc rövid, 23 méteres kocsi vásárlását tervezi a város. Az elképzelések alapján 120 fő befogadóképességű kocsiknak hagyományos tengelyekkel ellátott forgóvázakon kell gördülniük. Lehet, hogy itt is találkozhatunk majd a lipcsei gyártású Leolinerekkel?

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Támadhatnak a német Messerek!

Károly Szabolcs   ·   2020.11.18. 18:00

Többévnyi kínlódást követően a DB megkezdte az utasforgalmi próbaüzemet a Škodától vett 102-es mozdonyokkal és az azokhoz tartozó emeletes ingaszerelvényekkel.