Potyautasok, leszállás!
Hát valahogy így néz ki, amikor akcióba lendülnek a DKV kreatívjai, a végeredményre egyelőre még mi sem találjuk a szavakat. Maga a kép 10-12 éve még valóban poénos volt, kár, hogy azóta teljesen elcsépeltté vált, a felszólítás pedig az ’50-es évek, szerencsére már csak a múzeumokból ismert feliratait idézi („Padlóra köpni tilos!” és társai). Az eredmény kétség kívül érdekes, nem tudni, hogy ezt most komolyan gondolták a debreceni cégnél vagy inkább egy amolyan megkésett áprilisi tréfa lenne a komor téli napokra.
A helyi sajtóban rendszeresen előkerül a bliccelés problematikája, a cég vezérigazgatójának tájékoztatása szerint az utazóközönség több mint 10 százalékát képviselik a jegy nélkül utazók, az okozott kár pedig évente több százmillió forint. Nos, ez azt jelentené, hogy egy teljesen véletlenszerű ellenőri razzia során ötven főből minimum ötöt meg kellene büntetni, a gyakorlat azonban azt mutatja, hogy még jóval nagyobb tömeg esetén is csak maximum 1-2 főt sikerül elcsípni – talán mert nincsenek is többen. A DKV munkatársai – akiknek megjelenése és stílusa nemegyszer a verőlegényekére emlékeztet – így előszeretettel mennek rá például a hónap elején bérletét kicserélni esetlegesen elfelejtő átlagemberre, vagy sokszor az oktatási intézmény hibájából meg nem hosszabbított diákigazolvánnyal rendelkező nebulókra. A statisztikák szerint ők is a bliccelők táborát gyarapítják, holott van érvényes bérletük, tehát kár valójában nem érte a céget, sőt, a büntetésekből fakadóan tulajdonképpen plusz bevételekhez jutnak.
Nem tudjuk tehát, hogy jött ki ez az igen magas szám, mindenesetre érdemes megemlíteni, hogy pár éve még a BKV is csak 16 százaléknyi potyázóval számolt a felszíni járatain, pedig akkoriban ott még első ajtós vonalak sem voltak.
De a bevételeit illetően abszolút megalapozott a DKV aggodalma, hiszen a szolgáltatóváltás óta minden évben rendre 1 milliárd forintnyi veszteséget kénytelenek elkönyvelni, aminek nagy részét az autóbuszok euróalapú lízingje, illetve a folyamatosan növekvő gázolajár okozza.
Az állítólagos több száz millió forintos, bliccelők által okozott veszteség mérséklésére az év elején új jegykezelőkkel szerelték fel a trolikat és a villamosokat mintegy 25 millió forintból, akkor úgy nyilatkoztak, hogy a kiadás hamar meg fog térülni. Nem tudni (csak sejteni), hogy így közel egy év távlatából milyen eredményt sikerült produkálni, mint ahogy azt sem, hogy a mostani „kampány” mennyire lesz sikeres, egyáltalán van-e létjogosultsága.