Privatizálni kellene a tömegközlekedést?

iho   ·   2014.01.24. 13:18

A rendszer nem lenne idegen, hiszen Budapesten, több városban, és szerte a világban egy-egy buszvonalat bérbe adnak magáncégeknek. De vajon jól járnánk-e mi, utasok ezzel?

A Pénzügyi Szemle Online elemzése arra kereste a választ, mely szolgáltatásokat nyújtsa az állam, és melyeket a magánszektor. Jobb lenne nekünk, fogyasztóknak, ha például a gyógyszer-kutatásokat állami monopóliumok végeznék? Jobban járnánk, ha a postát és a tömegközlekedést nem állami cégek, hanem magánvállalkozások üzemeltetnék? Az első számú kérdés ebben a vizsgálatban természetesen az, hogy miként alakulna az adott szolgáltatás ára és minősége, amely két szempont számunkra, fogyasztók számára kétségtelenül a legfontosabb. (A kutatás itt érhető el.)

(fotó: orangeways.com)

Két közgazdász – Emmanuelle Auriol és Pierre M. Picard – elemzésében arra a kérdésre keresi a választ, hogy az állam mely monopóliumok működtetését tartsa meg magának, és melyeket engedjen át magánbefektetőknek. A kutatók hangsúlyozottan nem a privatizáció, hanem a kiszervezés esetét vizsgálták, vagyis azt az esetet, amikor az állam valamilyen éves díj fejében hosszú távra átengedi egy-egy közszolgáltatás működtetését magánbefektetőknek. Ekkor a magánbefektető irányítja az adott szolgáltatást, ő viseli a költségeket és szedi a bevételeket, dönt a beruházásokról, viszont szerződéses viszonyban marad az állammal. Az állam ebben az esetben támogatásokkal és szerződésekkel igyekszik alakítani az árakat és az adott szolgáltatás mennyiségét.

A kutatók vizsgálatuk során arra jutottak, hogy egy fejlett gazdaságban – ahol már nem az a kérdés, hogy ki építse ki és működtesse az alapvető infrastruktúrát – alapvetően két esetben éri meg az államnak kiszerveznie a közszolgáltatásokat és monopóliumokat. Az első ilyen a jelentős kutatás-fejlesztést és (kockázatos) befektetést igénylő iparágak, például a gyógyszergyártás. Ebben az iparágban semmi helye az államnak, ezt megéri a magánbefektetőkre bízni, az államnak ugyanakkor szerződéses viszonyt érdemes fenntartani, hogy szabályozza az árakat és a mennyiségeket. Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy a gyógyszergyár kifejleszti a méregdrága gyógyszereket, az állam pedig támogatásokkal leszorítja az árakat – írja a blog.

(fotó: Bohus Dávid)

A másik – gyakoribb – eset, maikor megéri kiszervezni a közszolgáltatást, az alacsony profitabilitású iparágak esete. Tipikus példa erre a tömegközlekedés és a postai szolgáltatás, ahol abban az esetben, ha az állam magánbefektetőknek szervezi ki a működtetést, akkor a szolgáltatás több beruházás és magasabb technológiai színvonal mellett, hatékonyabban és – megfelelő állami támogatás esetén – alacsonyabb áron működhet. A vidéki Franciaország vagy Svédország benzinkútjaiba vagy helyi kisboltjaiba kiszervezett postai szolgáltatás, vagy a helyi taxicégeknek kiszervezett tömegközlekedés Kanadában illetve Svájcban remek példák az állami közszolgáltatások hatékony kiszervezésére. Ezekkel a kiszervezésekkel minden érintett jól jár – írja a blog.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek