Profiltisztítás a budapesti buszoknál

iho   ·   2015.05.21. 16:15
00kicsi

Vadonatúj Alfa Localo és MAN SL – a két típus az ezredforduló táján, az akkori BKV néhány járatának kiszervezésekor tűnt fel Budapesten. A VT Transman (ma VT Arriva) 1999-ben, az akkori vezérigazgató, Antal Attila érdekeltségébe tartozó Nógrád Volán pedig 2004-ben lépett a fővárosi utcákra. A VT-sek hozták – az azóta már kivont 263-as Ikarusok mellett – a Törökországban gyártott, magaspadlós, és a városi közlekedésre kevésbé alkalmas módon botváltós MAN SL 223-asaikat. A Volvo alvázra, de Székesfehérváron gyártott Alfa Localók voltak ez első alacsony belépésű (Low Entry - LE) buszok a fővárosban, előbb a Nógrád, majd a VT tulajdonában is feltűntek az utakon. Az utóbbi típussal leginkább az utasok baja gyűlt meg: eleve a kényelmetlen elrendezés (sok a holttér és a másfeles ülés az utastérben), másrészt az időnkénti balesetveszély (menet közben kinyíló ajtók) miatt.

MAN SL 223 – búcsúzik a típus Budapestről<br>(fotó: Kemsei Zoltán)

Mire számíthatunk május végétől? Localóból a kocsik több mint harmada (33 példány) eltűnt az utakról, tizennyolc jármű marad Budapesten, az MAN SL 223-asok a hírek szerint nem érik meg a júniust, pünkösdhétfőig kaptak haladékot, de Damoklész kardja lebeg a Dániából használtan érkezett Aabenrra-Volvók felett is, igaz az ő sorsukról még nem született döntés.

A BKV saját autóbuszaival kívánja pótolni a kiesett járműmennyiséget, ami örvendetes is lehetne, ám a forgalomba helyezni kívánt használt autóbuszok (ex-berlini Volvo 7000 és ex-frankfurti Mercedes Citaro C1) honosításához még hozzá sem kezdtek. A nyári kiiktatás miatt még csak-csak elboldogulnak a többlet kiadással, de a szeptemberi iskolakezdésre újra teljes gázon megy majd a budapesti tömegközlekedés, addigra ezeknek a buszoknak is forgalomba kellene állniuk.

Többen pedig – szakemberek és közlekedésbarátok – úgy gondolják, hogy amíg az Ikarus 200-as család járművei közlekednek, addig luxus az Euro IV-es motorú, klímás, fele részben alacsony padlós Localókat kidobni, lehetne nekik munkát találni, a rossz belső elrendezés miatt elsősorban kevésbé kihasznált járatokon.

Az elektromos buszok forgalomba állásáról is van hír, egy kis szépséghibával: nincsenek még buszok. Az Evopro ugyan turnézik járművével, de egy flottányi járművet, különösképp csuklós buszt nem képesek még előállítani. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter ennek ellenére egy legutóbbi interjújában a villamoshálózat fejlesztése helyett inkább a környezetbarát közúti járművek beszerzését ajánlotta a fővárosnak...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek