PRORIS-H vasúti biztosítóberendezés: 190 mérnökévnyi fejlesztés ért célt

iho/vasút   ·   2022.10.10. 09:05
01_prolan_proris

A fejlesztés ipartörténi jelentőségű, hiszen a magyar vasút 176 éves történetében először válik elérhetővé olyan megoldás, amely teljes mértékben magyar fejlesztés és egyben megfelel a kor valamennyi technológiai követelményének.

Nemzetközi nagyvállalatok esetén is jelentős döntésnek számít egy több mint öt éven át tartó és hatvan mérnököt foglalkoztató fejlesztés. A közműszolgáltatók és vasúttársaságok számára ipari automatizálási megoldásokat fejlesztő, budakalászi Prolan Irányítástechnikai Zrt. 1990-es indulásától kezdve elkötelezett a saját termékek és rendszerek iránt. Ennek jegyében az elmúlt évtizedekben jelentős hardver- és szoftverfejlesztési kapacitást hozott létre és a legmagasabb szakmai színvonalat képviselő, úgynevezett SIL4 szintű biztonságkritikus fejlesztések kompetenciaközpontjává vált. A fejlesztőtevékenységet saját elektronikai gyártás is kiegészíti.

A kor kívánalmainak megfelelő vasúti biztosítóberendezés célja, hogy garantálja a vonatok biztonságos, menetrend szerinti közlekedését, adatokat biztosítson az utasok és ügyfelek kiszolgálását célzó rendszereknek, nem utolsó sorban diagnosztikai megoldásokkal segítse a zavartalan vasútüzemet. Tekintettel a vasúti pályahálózat és közlekedés összetettségére és a biztonsági előírások szigorúságára, a vasúti biztosítóberendezés számít a vasút-automatizálás terén a legtöbb kihívást jelentő, legösszetettebb feladatnak.

A Prolan egyéb vasúti rendszerei ma már összesen több mint kétezer kilométer vasúti pályahálózaton teszik lehetővé a forgalomirányítást, forgalomellenőrzést, illetve felsővezetéki energia távvezérlést. Ez utóbbi rendszereik a török és bolgár vasutaknál is működnek. Valamennyi magyarországi mozdonyon és motorvonaton jelen van mozdonyfedélzeti számítógépük, az energiafogyasztás távfelügyeletét lehetővé tevő eszközükből pedig a német vasút járműveinek felszerelése van folyamatban.

Még ezzel a háttérrel is bátor vállalkozásnak számít a nemzetközi nagyvállalatok termékei által meghatározott piacon saját megoldással előállni. A Prolan ezen célkitűzését azonban sokban segítette, hogy a magyar vasúti szakma régi igénye és vágya tud így teljesülni, tehát a feladat vonzerőként hatott a hazai szakemberek számára. A Budapesti Műszaki és Gazdaság-tudományi Egyetemmel szoros partnerségben induló fejlesztés célja és eredményessége a szakmai körökben már ismert volt, hiszen az elmúlt két évben jelzőberendezésként helyet kapott már Gyál és Babócsa állomásokon, majd pedig a frissen létesült, korszerű East-West Gate fényeslitkei konténerterminálon.

A Közlekedéstudmányi Egyesület (KTE) szervezésében tartott, III. Vasúti távközlési és biztosítóberendezési konferencián tett bejelentés, ezen termék, tehát a PRORIS-H Hibrid vasúti biztosítóberendezés ún. Generikus Alkalmazás rendszerére vonatkozó független biztonságértékelési jelentés meglétéről szól. Ez a dokumentum alátámasztja, hogy a biztosítóberendezési fejlesztési megfelel az MSZ EN 50126:2001, 50128:2011, 50129:2003 és 50159:2011 szabványok előírásainak. Az értékelést az erre európai uniós szakmai akkreditációval rendelkező Certuniv Kft. és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem végezte, nyomon kísérve a fejlesztés valamennyi lépést, eredményét és annak teljes dokumentáltságát. Ilyen mérvű fejlesztés Magyarországon még nem történt és egy új fejlesztés ezen szabványoknak való megfeleltetése is teljesen járatlan útnak számított ez idáig.

A PRORIS hibrid biztosítóberendezésben a biztonságot adó vágányúti logikát hagyományos, jelfogós áramkörökkel valósul meg, amely köré elektronikus biztonsági csatoló rendszer jött létre. A kezelőfelület alapját pedig a Prolan fő termékének számító forgalomirányító központ adja. A fejlesztést a Nemzetgazdasági Minisztérium az Irinyi-terv keretében támogatásban részesítette.

A Prolan Railway Interlocking System, azaz PRORIS azonban egy biztosítóberendezési termékcsaládot fémjelez, amelynek első elemét a most célba ért PRORIS-H fejlesztés jelenti. A fejlesztői csapat közben azonban már az újabb terméken, a további funkciókat és nagyobb komplexitást megvalósítani képes elektronikus biztosítóberendezés, a PRORIS-E létrehozásán dolgozik. A Prolan ezen fejlesztését Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által biztosított K+F forrás támogatja.

E két, egymást jól kiegészítő termék valódi megoldást jelenthet a magyar vasútnak, hiszen a biztosítóberendezések átlagos életkora meghaladja a harminc évet és üzemben tartásuk egyre nagyobb terhet ró a vasútvállalatokra. A PRORIS vasúti biztosítóberendezések éppen ezért az vasúti pályahálózat-működtetők, karbantartók munkáját is jelentős mértékben tudja segíteni korszerű diagnosztikai eszközeivel, a szükséges változtatásokat segítő kialakításával.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek