Régi idők Forma-1-e a Balaton partján

Harmati Marcell   ·   2024.06.09. 14:10
Ferrarik Főkajáron

A népszerű olasz sportautómárka, a Ferrari, tesztelési lehetőséget hirdetett a Balatonfőkajár határában a közelmúltban felépített versenypályán, a Balaton Park Circuit-en. A háromnapos eseményen három, korábbi F-1-es Ferrari körözött az aszfalton.

A tehetős szerzeteknek szóló, június 5–7-i örömkörözésre három Forma-1-es Ferrarit hoztak magukkal az olaszok. Főkajáron megmutatta magát az utolsó szívómotoros, a 2013-as szezonban bevetett F138-as (F2013) modell; a 11 éves autó a konstruktőrök összevetésében a harmadik helyen végzett, két pilótája a spanyol Fernando Alonso, illetve a brazil Felipe Massa volt. Alonso a második, míg Massa a nyolcadik lett a szezon végén. Érdekesség, hogy Alonso a mai napig aktív pilóta, jelenleg ő a mezőny korelnöke a maga 42 évével.

F138 a célegyenesben

De akadtak még ennél is régebbi kiadások is, mint például a 2007-es F2007-es, szintén V8-as motorral. Az impozáns versenyautóval a finn Kimi Räikkönen, és az előbbiekben már említett Massa versenyzett. Ez a modell abszolút első lett, mind a csapatok, mind a pilóták rangsorában. Utóbbi címet Räikkönen révén szerezte meg a nagy múltú istálló – a Scuderiának azóta se jött össze az egyéni bajnoki cím. A legkorosabb F-1-es Ferrari a 2004-es, a F2004 volt. A legendás autót annak idején a hétszeres német világbajnok, Michael Schumacher, illetve a brazil Rubens Barrichello hajtotta. Schumacher ezzel a V10-es motorral szerelt modellel szerezte meg az utolsó bajnoki címét. Az F2004-es volt a Formula-1 történetének egyik legdominánsabb autója.

A Balaton Park Circuitről érdemes tudni, hogy meglehetősen sokáig, kishíján tíz évig épült. Az a Gulácsi Ferenc tervezte, aki a nyolcvanas években a Hungaroringet is elképzelte. A pályát végül 2023. május 13-án adták át. Elsőként az egykori Forma-1-es versenyző, a többszörös futamgyőztes olasz Giancarlo Fisichella gördült végig az aszfaltján – egy Ferrari sportkocsival. Fisichella lett a tizenhat kanyart számláló pálya nagykövete is. Az ügyvezető az egykori autóversenyzéssel is inkább kevesebb, mint több sikerrel kísérletező izraeli–magyar üzletember, Hannóch Nísszáni.

A Balaton Park Circuit a megnyitása napján, 2023. május 16-án

A versenypálya elsősorban privát teszteknek ad otthont, de időnként versenyhétvégéket is tartanak: a Balaton Park Circuit benne van a F4 CEZ (a feltörekvő pilótáknak kiírt, újonnan létrejött közép-európai formaautós bajnokság) versenynaptárában is.

Csak szépen sorban a balatonfőkajári református templom előterében. Érdekesség, hogy a középen haladó 2007-es modell mindössze 1 kör után ki is állt

Ami pedig az új idők Ferrarijait illeti, a maranellói brigád valamit nagyon elállíthatott a Kanadai Nagydíj időmérőjén, hiszen sem Charles Leclerc, sem Carlos Sainz nem jutott tovább a Q2-ből. Az élről végül George Russell indulhat Mercedessel, ezredre ugyanannyi időt autózva, mint Max Verstappen (Red Bull) – igen ám, de a brit a holland előtt érte el azt az 1:12.000-t. A verseny (hetven kör, 305,27 kilométer) rajtja este nyolckor esedékes. 

A szemfülesek láthatják, hogy a 2004-es modell bizony nem Schumacheré, hanem Barrichelloé volt. Orrán erről árulkodik a 2-es rajtszám

A 2004-es modell hátulról

Száguldó milliárdok

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Százmillióban mérhető a rongálásokkal okozott járműkár

MÁV/iho   ·   2024.06.03. 07:30

Rongálás, lopás, graffitizés, törés, zúzás, üléskárpit felhasítása, rágógumi belegyömöszölése az USB-csatlakozóba, és így tovább. Az elkövetők nemcsak az utasok környezetét, körülményeit teszik láthatóan rosszabbá, de fennakadásokat okozhatnak a közlekedésben, hiszen a sérült járműveket a helyreállítás idejére ki kell venni a forgalomból.