Rekordmértékben fiatalítaná járműflottáját a Portugál Vasutak

iho/vasút   ·   2021.07.29. 15:00
cp_motorvonatok

A CP összesen 117 regionális és elővárosi villamos motorvonatot vásárolna, bő 800 millió euróért.

A több külön közbeszerzéssel végrehajtani tervezett beruházást a napokban hagyta jóvá a portugál Miniszterek Tanácsa. A járműbeszerzés a számítások szerint 819 millió euró (körülbelül 290 milliárd forint) értéket fog képviselni, az összegből 617 millió eurót (nagyjából 220 milliárd forintot) uniós forrásokból finanszíroznak. A portugál vasút CP (Comboios de Portugal) még az év vége előtt ki is szeretné írni a közbeszerzéseket, a szerződéskötésekkel 2022 végén számolnak. A társaság szerint a projekt a CP történetének legnagyobb egyszeri járműbeszerzésnek fog számítani.

A vasúttársaság az első szerelvényeket várhatóan 2026-ban veheti majd át. Az alaprendelés harmincnégy vonatra szól, ezek a motorvonatok a főváros Lisszabon és Cascais közötti elővárosi vonalon fognak közlekedni, melyen jelenleg is folyamatban van az 1500 voltos egyenáramú villamos betáplálás 25 kilovolt 50 hertzes váltakozó áramú rendszerűvé alakítása. További tizenhat nagyobb ülőhelykapacitású szerelvény szintén a főváros környékén áll majd szolgálatba, Sintra, Azambuja és Sado városokat kiszolgálva. Egy tucatnyi vonattal pedig a második legnagyobb portugál város, a boráról is nevezetes Porto környékén növelik a kapacitást – a vasúttársaság stratégiájának része, hogy a két legnagyobb város körzetében húsz százalékkal növelik a férőhelyek számát. A fennmaradó ötvenöt jármű Portugália-szerte különböző regionális viszonylatokon fog majd közlekedni, a teljes flotta 2029 végére állhat üzembe.

A CP utoljára alig egy éve vásárolt új vonatokat: a Stadlerrel tavaly októberben kötött szerződés értelmében huszonkét, vegyesen villamos és hibrid, villamos-dízel hajtású Flirtöt szerez be. A szerelvények gyártása azonban még nem kezdődött el, mivel a kontraktus azóta is a portugál nemzeti ellenőrző hatóság és a pénzügyminisztérium jóváhagyására vár. Ha ez megvalósul, az első vonatot négy éven belül át is veheti a vasúttársaság.

A Miniszterek Tanácsa rábólintott egy vasúti kompetenciaközpont létrehozására is, melynek helyszíne a Matosinhosban található, nemrégiben újranyitott Guifões műhely lesz. A 6,35 millió euróból, vagyis 2,2 milliárd forintos beruházást a CP, az infrastruktúrakezelő IP, valamint a Metropolitano de Lisboa és a Metro do Porto metró- és könnyűvasúti vállalatok közös konzorciuma valósítja meg. A finanszírozók között van többek között a nemzeti innovációs ügynökség, valamint több egyetem és vasúti ellátási lánc számos vállalkozása – számol be a Railway Gazette.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Wikipedia)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

InnoTrans 2022, második nap

iho/vasút   ·   2022.09.22. 15:00

Kétévnyi kihagyást követően megkezdődött az idei berlini vasúti szakkiállítás és -vásár. A szerdai paletta részét alkotta a Stadler walesi Flirtje, a Tatravagónka farönkszállító kocsija, valamint a Plasser & Theurer pályakarbantartó járműve.