Repterek és tarifák: Frankfurt és Heathrow
A frankfurti repülőtér kezelője, a Fraport kedvezményeket kínál azoknak a légitársaságoknak, amelyek több mint egy százalékkal növelik évi utasforgalmukat a repülőtéren, és közben modern, alacsony zajszintű gépekkel repülnek a német nagyváros légikikötőjébe. Amelyik légitársaság teljesíti ezeket a kritériumokat, 2014-ben és 2015-ben alacsonyabb leszállási és egyéb reptéri tarifákkal számolhat.
Minden egymást követő év további könnyítéseket hozhat, ha az illető társaság legalábbis az előző évivel azonos utasszámot képes felmutatni. A belföldi forgalom gépei ugyanakkor nem érintettek a kedvezményekben, mert a repülőtér elsősorban a nemzetközi és interkontinentális vonalakat favorizálja.
A január elsejétől életbe lépett rendszert korábban már jóváhagyták a tartományi minisztériumok: a gazdasági, a közlekedési és a városfejlesztési tárca. A Fraport igazgatótanácsának elnöke az intézkedést kommentálva emlékeztetett arra, hogy Frankfurt már korábban is keményen büntette a zajos és díjazta a csendes típusokat. Ugyanakkor a légikikötőt az a megállapodás is erősen köti, amit a negyedik pálya üzembe helyezésének fejében kellett kötnie a környéket képviselő önkormányzatokkal és szervezetekkel, és amelyek radikálisan korlátozzák az éjszakai forgalmat.
Egészen másfajta gondokkal küszködik a legfontosabb európai versenytárs, a londoni Heathrow. A reptér kezelője kemény harcban áll a brit légügyi hatósággal, a CAA ugyanis szerinte drákói intézkedést akar érvényesíteni, amikor áprilistól az inflációnál alacsonyabb szinten, tehát másfél százaléknál kisebbre korlátozza a tarifák lehetséges évi növelését. Ez a reptérkezelő szerint leblokkolja a légikikötő üzleti növekedését, a hatóság viszont abból indul ki, hogy Heathrow túlságosan nagy piaci súllyal szerepel a brit repterek között. A légitársaságok persze ugyancsak örülnének az intézkedésnek, mivel Heathrow egyike a legdrágább repülőtereknek a világon, a reptér vezetése ráadásul az 1,5 százalékos infláció fölött 4,6 százalékos tarifaemelést akart a hordozókra rákényszeríteni.
A reptér főnöke, Colin Matthews azonban azt nyilatkozta, ha bevezetik a másfél százalékos limitet, az annyit jelent, hogy a csökkenő profit miatt Heathrow csak részben vagy egyáltalán nem valósíthatja meg tervezett beruházásait. A CAA úgy érvel, hogy a javaslatát éppenséggel a jövő évekre szóló prognózisokra, a várhatóan erősen növekvő utasforgalomra és az ebből adódó növekvő bevételekre alapozta, Heathrow azonban cáfolja a hatóság adatait, és azt állítja, hogy a limit életbe lépésével 600 millió fontnyi csökkenést kell bevezetnie a működési kiadásokban is. Egy elemző cég azonban úgy véli, Heathrow fejlődése nagyon is kiegyensúlyozott lesz azzal, ha a Davis-bizottság mostani előzetes döntésének értelmében új délkelet-angliai repülőtér építése helyett Heathrow kapja meg a lehetőséget új pálya építésére. Érdekes momentuma a vitának a Ryanair állásfoglalása, aminek az a lényege, hogy a CAA inkább az ír fapados legfőbb londoni bázisa, Stansted repülőterét kellene, hogy korlátozza a tarifák emelésében.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!