Reptérsorsok – interjú az MRSZ elnökével

Márványi Péter   ·   2014.04.17. 10:00
cim

Mint arról tegnap beszámoltunk, a Hármashatérhegyen történt, a repülőemberek számára egyelőre szerencsésen végződő, vagyis sikertelen birtokátadási folyamat részeként a Nemzeti Vagyonkezelő emberei kérésére mindenkit kitessékeltek a reptéri faházból a kincstár és a sportegyesület tárgyalásairól. Ez adott alkalmat arra, hogy a faház és a hangár között interjút készítsek az ugyancsak kitessékelt Mészáros Lászlóval, a Magyar Repülő Szövetség elnökével.

– A birtokba vétel nem sikerült, lehet, hogy Határhegy is pozitív végkimenetelre számíthat a maga vitájában? Ahogy Dunakeszin is mintha rendeződnének a dolgok.

– Természetesen a reményt nem adjuk fel, hogy minden repülőterünk pozitív kimenetelre számíthat, de ebben a pillanatban még nem látom pontosan, mi az, ami itt történt, csak az átvételt halasztották el, vagy ténylegesen letettek róla.

– Időnként arról lehet olvasni repülőfórumokon, hogy a Magyar Repülő Szövetség sikeresebben, keményebben és határozottabban kellene, hogy fellépjen a magyar sportrepülés érdekében, a sportrepülőterek védelmében.

– Hogy miért nem sikeresek a fellépéseink, azt nem szeretném taglalni, mert közhasznú szervezet vagyunk, amely nem politizál. Mi minden lehetséges fórumot felhasználtunk és több tanulmányt is készítettünk a megoldásról, egyelőre nem találtunk meghallgatásra.

– Tehát kifejezetten politikai kérdés a repterek megmaradása Magyarországon?

– Egy ilyen infrastruktúra fenntartása, vagy fenn nem tartása, alapvetően kormányzati döntést igényel.

– Hogyan állnak most a dolgok? Dunakeszin elkezdődhetett a repüzem, a Malév klub mint üzemeltető megkapta az engedélyt Dunakeszi önkormányzatától, hogy engedélyezze a repülést a másik klubnak, az Opitznak is, és Szolnokról is azt lehet hallani, hogy mégiscsak lesz repülés, noha korábban úgy volt, hogy a kluboknak ki kell pakolniuk.

– Hogy egyes repülőtereken mi a konkrét helyzet, az repülőterenként változik. Hogy Szolnokon mi lett a végső megoldás, azt nem tudom, mert az új szerződést nem láttam. Úgy tudom, hogy lejárt az üzemben tartási szerződés, ezt most megkötötték, repülhetnek tovább. A szerződés feltételeit nem ismerem. Dunakeszin is repülhetnek tovább.

De szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy amikor a rendszerváltás után a repülőterek használatba adási eljárásai folytak, alapvetően olyan törvény született, amelynek alapján a felhasználók tulajdonába kellene adni a repülőtereket. Ez sohasem történt meg, ami mulasztásos jogsértést jelent. Majd a törvény úgy módosult, hogy 15 évig repülési célra kell használni ezeket a sportingatlanokat, ezek a tizenöt évek járnak mostanság le, attól függően, hogy kinek mikor adták a repteret kezelésbe. Mindenhol lesznek problémák, ha az önkormányzatok érdekeltek abban, hogy az értékes területeket hasznosítsák.

– Az önkormányzat képviselője itt úgy nyilatkozott nagyon határozottan, hogy Hidegkút továbbra is reptérként szeretné Határhegyet, hozzátéve, hogy nem az önkormányzat tulajdona a terület.

– Akkor nem értem, ezt miért itt mondja, miért nem közli ezt a Vagyonkezelővel.

– A repterek általában magányos farkasokként küzdenek a saját önkormányzatukkal vagy a vagyonkezelővel a túlélésért, nem történt meg ezeknek az ügyeknek valamiféleképp az összefogása, hogy általában sikerüljön a sportrepülőterek helyzetét rendezni. Ez magukon a repülőtereken, a klubokon múlott?

– A repülőtereket üzemeltető egyesületek alapvetően úgy gondolják, hogy az ő repterük más, mint a többi, mások az erővonalak, és ezért szeretné mindenki saját maga intézni az ügyeit, ami egyébként meggyőződésem, hogy nem a siker záloga.

– És lenne is esély arra, hogy összevonják a pereket, az eljárásokat?

– A Repülő Szövetség erre készen áll. De akiknek eddig felajánlottuk a segítségünket, a jogi segítséget, az elutasította: mindegyik repülőtér így tett...

– Még egy fontos kérdés, mi van most Budaörssel?

– Per alatt áll a tartozásunk kérdése. A vagyonkezelő egy szerintünk indokolatlanul nagy összeget kér tőlünk, és nem hajlandó betudni a rá fordított költségeket.

– A körépület rendbehozatala, a hangár?

– Köszönik szépen állnak, de össze fognak dőlni.

– Nincs rájuk pénz?

– Pénz lenne, akarat nincs rá. Jogilag nincs rendezve a helyzet, ezért egyetlen befektető egy huncut vasat sem ad hozzá.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Ne mássz a vonat tetejére, életveszélyes és tilos!

MÁV/iho   ·   2024.03.20. 09:00

Ismét egy fiatal életébe került Budaörsön, hogy vasútüzemi területen illegálisan felmászott egy mozdony tetejére, ahol a 25 ezer voltos felsővezeték közelében halálos áramütést szenvedett. A MÁV újból és újból kéri a szülőket és pedagógusokat, nyomatékosan hívják fel a fiatalok figyelmét arra, hogy vasútüzemi területen tartózkodni életveszélyes és tilos!

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.