Több mint ötven Szilit állítanak le a decemberi menetrendváltással
Jönnek a bérmozdonyok, országosan megcsappan a V43-asok száma. Jövőre újabb „vérengzés” várható.
A MÁV-csoport az elmúlt két–három év során több adagban vett bérbe hosszú távra villamosmozdonyokat, különböző lízingcégektől. A bér-Astride-ok, EuroSprinterek és Vectronok száma napjainkra átlépte az ötvenet, ennek köszönhetően a még most is a fővonali vontatás gerincét jelentő, régi, negyven–hatvan éves Szilikből több tucatnyit nyugdíjaz a MÁV Személyszállítási Zrt. december 15-ével.
A legnépesebb Szili-csapattól Miskolc fog elköszönni, ahol tizenöt 431-est állítanak le:
- 431 013
- 431 044
- 431 048
- 431 143
- 431 198 (a 2023. november 15-ei, súlyos sápi ütközés egyik résztvevője volt)
- 431 296
- 431 306
- 431 346 (évek óta harminc kilométer/órára korlátozva, elsősorban fűtőgépként funkcionál Miskolcon)
- 431 348
- 431 349
- 431 350 (a 346-oshoz hasonló posztot tölt be)
- 431 361
- 431 365
- 431 367 (szintén fűtőgép)
- 431 369
A békéscsabai telephely nyolc géptől búcsúzik el A Viharsarok vasútja Facebook-oldal szerint, ezek:
- 431 111
- 431 115
- 431 119 (2022 júniusa óta dög)
- 431 124
- 431 125
- 431 167
- 431 202
- 431 214 (2022 szeptemberétől üzemképtelen)
A 167-es kivételével mindegyikük évtizedek óta a Békéscsabai Vontatási Főnökség, később Gépészeti Főnökség, egy ideje pedig Békéscsaba Telephely állományába tartozik.
Dombóváron öt VM14 gyári sorozatú Ganz-mozdonyt nyugdíjaznak:
- 431 070
- 431 071
- 431 079
- 431 149
- 431 151 (dög 2022. decembertől)
Nyíregyházától hét gép köszön el:
- 431 093 (2021 májusa óta áll)
- 431 094
- 431 102
- 431 106 (beceneve: Gordon, 2021 novembere óta üzemképtelen, fenntartásból kivonva)
- 431 139 (beceneve: Hófehérke)
- 431 166
- 432 171 (2025. február 7-én égett Fegyvernek-Örményesnél)
Szeged kilenc Szilit búcsúztat:
- 431 098
- 431 131 (dög 2021. októbertől)
- 431 205
- 431 212
- 431 217
- 431 225
- 431 259 (dög 2022. szeptembertől)
- 431 274 (égett a 2025. február 22-i, ceglédi balesetben)
- 431 295 (2022. március óta áll)
Székesfehérváron öt, egykor szebb napokat megélt mozdonyt küldenek nyugdíjba:
- 431 237 (2022. novembertől áll)
- 431 285 (leállítva 2025-ben, azóta a Keletiben fűtőgép)
- 431 289
- 431 334 (leállítva 2025-ben, a Keletiben fűtőgép)
- 431 336
Szolnokon hét V43-as áll le, köztük Papagájok is:
- 431 142 (üzemképtelen 2020 szeptembere óta)
- 431 240 (dög)
- 431 265 (beceneve: Lüszi, 2020 júniusa óta dög, fenntartásból kivonva)
- 432 235
- 432 258 (2022. január óta fenntartásból kivonva)
- 432 281
- 432 377 (dög 2022. májustól, fenntartásból kivonva)
Szombathelyen pedig a 431 190-est teszik félre.
Információink szerint 2026 újabb nagy Szili-leállítási hullámot fog hozni: országos szinten nem kevesebb, mint 74 V43-ast (431-es és 432-est egyaránt) terveznek parkolópályára állítani, ami egyáltalán nem lenne meglepő a folyamatosan szolgálatba álló, bérelt Vectronok okán.
A magyar vasúttörténet megkerülhetetlen igáslovait, az elvitathatatlan érdemeket szerző V43-as flottát előzőleg 2021 júliusában tizedelte meg hivatalosan a MÁV, akkor a SzeSza-jogelőd MÁV-Start 28 Szilit selejtezett.
(Nyitóképünkön a most leállításra ítélt Szili-flotta legidősebb példánya, a hatvanegy éve, 1964. december 23-án műtanrendőri próbát tett 431 013-as érkezik Füzesabonyba egy vámosgyörki személyvonattal 2025 nyarán. Fotó: Szenderák Richárd Rómeó)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!