Megtizedelődött a Szili-flotta

Károly Szabolcs   ·   2021.07.24. 15:00
210724_sziliselejt_borito

Közel harminc V43-ast kukázott ki hivatalosan a MÁV-Start. A mozdonytípus kedvelőinek azonban még nem kell túlzottan aggódni, még legalább tíz évig fognak futni a Ganz-gépek.

2021. július 21-e, 22-e és 23-a minden bizonnyal fekete betűvel kerül be a Szili becenéven ismert V43-as villamos mozdonyok történelmébe: Miskolcon, Szolnokon és Nyíregyházán összesen huszonnyolc gépet, a jelenleg még létező flotta majdnem egytizedét törölte végleg állományából az állami vasúttársaság. A kukázott gépek jelentős része már évek óta szabad ég alatt, leállítva, fenntartásból kivonva tengette napjait – nem egy már majd’ tíz éve –, viszont van olyan is, amelyiket mindössze pár hónapja tette parkolópályára a MÁV-Start.

A napjainkra már meglehetősen öreg, negyven–hatvan éves mozdonyok a 2006 és 2016 között forgalomba állított 123 Stadler Flirt motorvonat, valamint a jelenleg is folyamatosan érkező, emeletes Stadler Kiss motorvonatokkal – negyven lesz belőlük – válnak egyre inkább feleslegessé. Jóllehet, az elmúlt évek során közel háromszáz kilométernyi pályaszakaszt villamosítottak (16-os, 2-es, 80c vonalak, valamint a 29-es vonal keleti oldala), és a 101-es vonal 55 kilométerén jelenleg is építik a villamos betáplálást, ezen vonalak csak kis részén dolgoznak Szilik – leginkább Flirtök közlekednek, valamint a korszerű Traxxok, Taurusok és Vectronok vontatják a vonatokat.

Memento mori. A képre kattinva rengeteg képet tekinthetnek meg a MÁV-Start által a napokban selejtezett mozdonyokból, aktív és leállított időszakukból is (fotók: Vörös Attila és Károly Szabolcs)

A „hóhérosztag” először július 21-én, Miskolcon csapott le tíz helyi gépre: a 431 016, 431 019, 431 022, 431 025, 431 037, 431 041, V43 1046, 431 047, V43 1055, valamint a Betty becenevű, V43 1087 pályaszámú Szili oldalára került fel a „nagy fehér S betű”. Másnap Szolnokon dolgoztak a hóhérok, kilenc gépre kimondva a végső ítéletet: 431 039 (Miskolc), V43 1080 (Miskolc), 431 086 (Békéscsaba), 431 090 (Nyíregyháza), 431 113 (Békéscsaba), 431 127 (Szombathely), 431 163 (Békéscsaba), 431 253 (Nyíregyháza), valamint a 2016 júniusában Hatvanban összetört 431 356 (Szeged). Július 23-án a nyíregyházi parajosban aratott a halál, szintén kilenc mozdonyon: a békéscsabai V43 1029, a miskolci 431 031 és 050 búcsúzott, valamint a helyi erők közül a 431 085, 089, 091, 097, 101 és 297. Úgy értesültünk, hogy a 089-es és a 101-es Szilik a tervek szerint fűtőgépként folytatják tovább, az egyik marad a szabolcsi megyeszékhelyen, nyugdíjazva a kis teljesítményű VF19-es fűtőgépet (az egykori V41 515-ös Leót), a másik pedig Debrecenbe kerül a VF23 mellé. A mostani selejtezési hullámmal a hivatalosan 49 Sziliből álló miskolci flottából egy tucat, a harminctagú nyíregyházi állományból pedig nyolc gép köszönt el. A selejtezett gépekről jókora galériában emlékezünk meg.

Előzőleg 2016-ban, 2017-ben és 2018-ban selejtezett több V43-ast a MÁV-Start, az állomány ekkora mértékű tizedelésére azonban még sosem volt példa. A folyamat pedig nem áll meg: információink szerint a következő hetekben újabb Szilik búcsúznak majd el, az áldozatok várhatóan a 431 043, 049, 053, 059, 060, 062, 075, 082, 118, 145, 208, 231, 354, 357, az Újfehértónál áprilisban összetört 364, valamint a V43 1030 és 1061 közül kerülhetnek ki.

A „zagyva számsorok” kedvelőinek táblázatba  foglaltuk a selejtezett gépek legfontosabb adatait

(Nyitóképünkön az 1087-es Szili agonizál több más társával együtt a miskolci szénparton még 2019. június 22-én. Fotó: Károly Szabolcs)

A galériához tartozó képek szövegei:

2. kép: 431 016 egy szegedi öszvér IC-t továbbítva Kisteleki szőlőknél, 2014. június 20-án (Vörös Attila)

3.: 431 016 egy IC élén Vecsésnél, 2018. december 18-án (Vörös Attila)

4.: Intercity élén érkezett Miskolc-Tiszai pályaudvarra a V43 1022 2006. február 19-én (Vörös Attila)

5.: A megerősített, összesen tíz kocsiból álló 5113-as személyvonattal kígyózik be Szerencsre az 1022-es 2008. április 13-a késő délutánján (Károly Szabolcs)

6.: Az 1025-ös 2001 és 2008 között Szombathelyhez tartozott, 2005. április 8-án a Déliben várt indulásra, valószínűleg egy Szombathelyre, közvetlen kocsikkal Zalaegerszegre tartó gyorsvonat élén (Vörös Attila)

7.: Rövidke favonattal csattog be Szombathelyre az 1025-ös 2007. május 24-én (Károly Szabolcs)

8.: A Déliben, 2007. augusztus 23-án (Vörös Attila)

9: 431 025 kanyarog tehervonattal Soroksári út közelében 2019. október 31-én (Vörös Attila)

10.: 431 025 Délegyházánál cibál egy tehervonatot 2019. december 1-jén (Vörös Attila)

11.: 431 025 húz Sajóecsegnél egy combos tartályvonatot 2020. április 30-án (Vörös Attila)

12.: A csabai 2019-es zúz az ívben Kőbánya felsőnél, 2006. június 15-én (Vörös Attila)

13.: Soroksári útnál, teherrel kanyarogva 2011. február 24-én (Vörös Attila)

14.: És már a nyíregyházi halálsoron, 2018. május 20-án (Károly Szabolcs)

15.: Isaszegnél csapatja az 1031-es 2010. október 11-én (Vörös Attila)

16.: 2018. május 20-án viszont már Nyíregyházán, átszámozatlanul várta a hóhért (Károly Szabolcs)

17.: Az 1037-es teszi meg járata utolsó métereit a Keletinél, 2010. november 3-án (Vörös Attila)

18.: 431 037 és két másik Szili-társa roskadozik Miskolcon a szénparton 2019. június 22-én (Károly Szabolcs)

19.: A miskolci 1039-es néha a Dunántúlra is elkerült, Vörös Attila felvételén 2005. szeptember 2-án Budatétényél haladt egy elővárosi személlyel

20.: 2008. február 18-án Soroksári útnál csattogott tehervonattal (Vörös Attila)

21.: A Szerencs állomás végponti végén található ívébe feszül be az 1041-es, Nyíregyháza–Miskolc személyvonatával, 2007. május 13-án (Károly Szabolcs)

22.: A 40-es vonalon található Szakály-Hőgyész állomáson pihen meg néhány másodpercre az 1041-es, 2008. augusztus 6-án (Vörös Attila)

23.: IC élén feszítve döngetett be Füzesabonyba a V43 1041 2009. július 1-jén (Vörös Attila)

24.: Körüljárás közben Szerencsen az 1046-os 2006. augusztus 27-én (Károly Szabolcs)

25.: Kőbánya felsőnél zúg egy méretes tehervonattal a V43 1047 2006. november 15-én (Vörös Attila)

26.: Kelenföldről halad Fradi felé tehervonattal az 1050-es 2005. április 29-én (Vörös Attila)

27.: Egy jó évtizeddel később, 2018. május 20-án pedig már 431 050-esként, a V43 1029 és a már selejtezett V43 1141 társaságában várta a végső ítéletet Nyíregyházán (Károly Szabolcs)

28.: Kőbánya felsőn zúz tehervonatával a V43 1055, 2005. december 17-én (Vörös Attila)

29.: A szomorú véghez közeledve, majd’ tizenöt évvel később, 2019. június 22-én, a miskolci parajosban (Károly Szabolcs)

30.: A Keletihez közeledve kavarja a havat a V43 1080 2005 decemberének utolsó előtti napján (Vörös Attila)

31.: Egy teljesen megismételhetetlen kép: V43 1080 halad a még átépítés előtti Velencén, 2006. június 3-án (Vörös Attila)

32.: 2007. április 23-án Budafoknál halad három halberstadti kocsival, melyek egyike ráadásul mentazöld színű volt (Vörös Attila)

33.: Érdnél húzza tehervonatát az 1080 2007. április 24-én (Vörös Attila)

34.: Virágzó aranyeső mellett, Üllőnél tempózik IC-vel a 431 085 2014. március 14-án (Vörös Attila)

35.: A 085-ös Szili már leállítva, néhány, szintén üzemen kívül helyezett társával, Nyíregyházán, szintén 2018. május 20-án (Károly Szabolcs)

36.: Tehervonat élén, lezárva pózol a fényképezőnek az 1086-os Szerencsen, 2008. április 20-án (Károly Szabolcs)

37.: A Keletiben vár indulásra IC élén az 1087-es 2005. november 15-én (Vörös Attila)

38.: A Keletibe zúz be az 1087-es 2006. március 15-én (Vörös Attila)

39.: 2019. június 22., Miskolc: a kép készítésekor már hosszú évek óta állt a gép (Károly Szabolcs)

40.: Nyíregyházáról érkezett Szerencsre az 5135-ös személyvonattal a V43 1089 2008. október 2-án (Károly Szabolcs)

41.: A 089-es Szili 2018. május 20-én már a nyíregyházi dögsorban unatkozott, annak ellenére, hogy nem sokkal korábban lett kipofozva (Károly Szabolcs)

42.: A 431 090 által vontatott sátoraljaújhelyi sebesvonat tempózik Isaszegnél, 2012. augusztus 25-én (Vörös Attila)

43.: Tehervonattal csattog az 1091-es 2011. február 24-én (Vörös Attila)

44.. Illusztris társaságban, az Aranycsapat emlékére és tiszteletére felmatricázott 470 010-es Teknővel pózol a Keleti csarnokában az 1091-es 2011. november 25-én (Vörös Attila)

45.: A 091-es Szili húzza vonatát Monorierdőnél 2012. február 8-án… (Vörös Attila)

46.: …majd 2013. szeptember 11-én Soroksári útnál, egy 150-es vonali személyvonat élén (Vörös Attila)

47.: És már leállítva Nyíregyházán, 2018. május 20-án (Károly Szabolcs)

48.: A nyíregyházi 097-es Szili távol honától, a Dunántúl közepén, Öskünél kanyarog gyorsvonatával 2012. január 13-án (Vörös Attila)

49.: A 431 097-es tehervonattal pózol Kelenföldön 2014. július 11-én (Vörös Attila)

50.: A 097-es egy szép, egységes tehervonatot cipel Ferencváros felől Kelenföld felé, 2017. szeptember 28-án (Vörös Attila)

51.: Pestszentlőrincnél egy IC-vel teperve, 2017. október 5-én (Vörös Attila)

52.: Pályaszámtesók egymás között: eggyel idősebb társával pózol Nyíregyházán a V43 1101, 2007. június 1-jén (Károly Szabolcs)

53.: A nyíregyházi 101-es Tápiószelén halad 2013. május 30-án (Vörös Attila)

54.: Soroksári útnál, személyvonattal, 2017. szeptember 29-én (Vörös Attila)

55.: Záhonyi sebesvonattal, Pestszentlőrincnél, 2018. február 2-án (Vörös Attila)

56.: A V43 1127-es több vontatási főnökségnél is dolgozott: Nyíregyházán kezdte, majd Békéscsabán folytatta, aztán a 20-as vonal villamosításával, 2000-ben először Székesfehérvárra, majd egy évvel később Szombathelyre került át. Vörös Attila 2005. október 20-án készült felvétele is ebből az időszakból való: Hárosnál halad elővárosi személyvonatával

57.: A Fradi bejáratához közelít tehervonatával a V43 1127 2005. december 2-án (Vörös Attila)

58.: Öskünél nyúlik az ívben az 1127-es által vontatott vonat 2009. április 2-án (Vörös Attila)

59.: Székesfehérvárról jár ki Sárszentmihály felé tehervonattal a V43 1127 2009. szeptember 1-jén (Vörös Attila)

60.: A 163-as 2014 februárjáig a fradis állományt erősítette, 2014. február 26-án is egy 150-es vonali nemzetközi vonattal tempózott át Taksonyon (Vörös Attila)

61.: A már Békéscsabára száműzött 163-as Rákoson halad egy csabai gyorssal, 2019. április 11-én (Vörös Attila)

62.: Az 1253-ast leginkább szolnoki gépként lehetett ismerni. 2007. december 17-én hagyományos ingavonatát tolva érkezik Kőbánya felsőre, hogy néhány perc múlva a keletiben pihenjen egy kicsit (Vörös Attila)

63.: A vihar elől menekülve várta a menesztést Debrecenben a V43 1253 2007. június 1-jénének zivataros délutánján (Károly Szabolcs)

64.: A gép a hatvani oldalban is dolgozott: Vörös Attila 2008. július 3-án Rákosnál készült felvételén is egy hatvani, „patkány” szerelvény élén tette a dolgát

65.: A 2009-ben Nyíregyázára átállomásított 253-as Fradi és Kelenföld között haladt 2015. január 12-én, már az új festési dizájnt és pályaszámot magán viselve (Vörös Attila)

66.: Az 1297-es életútja se unalmas: sokáig hatvani, majd szolnoki gép volt, elővárosi vonatok élén dolgozott. Vörös Attila 2006. augusztus 6-án készült felvételén is a Keletiben pózol egy ingával, valamint korszerűsített, V43 2378-as társával

67.: Az egykori honállomáson, Hatvanban, 2006. augusztus 7-én (Vörös Attila)

68.: A 297-es 2007-ben került Nyíregyházára, de időnként másfelé is dolgozott, például a 150-es vonalon, ahol 2014. május 13-án Soroksári útnál haladt (Vörös Attila)

69.: Néha még a gyöngyösi ingafordára is rákerült, Vörös Attila felvételén Gyöngyöshalásznál haladt 2015. január 14-én

70.: Az 1356-os is több bázist pipált ki: Békéscsabán kezdte, majd Szolnokon folytatta, 2001-ben pedig a Fradiba került. 2005. május 17-én elővárosi vonatával érkezett Kelenföldre (Vörös Attila)

71.: 2008. január 7-én Soroksári útnál szintén egy ingával robogott (Vörös Attila)

72.: Szegedre a 2010-es évek elején került, 2010. október 25-én a Nyugatiban kapta el Vörös Attila

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek