Kora reggel Borsodba indult az első árendába vett MÁV-Vectron
Egy héttel az Astride színre lépését követően újabb, immár a harmadik típusú nagyteljesítményű, korszerű villamos mozdonyt dobta személyszállító vonat élén mélyvízbe a budapesti székhelyű államvasút-társaság: a 193 214 pályaszámú ELL–Siemens Vectront.
Bár a villamos mozdonyokra vonatkozó bérleti szerződések érdemi részleteit az eddigi gyakorlat szerint a közlemények nem érinthették, az kétségtelen, hogy az Eurosprinter–Astride–Vectron bérmozdony-invázió az elmúlt harminc év legnagyobb mozdonyflotta-erősítésének tekinthető – kis híján két esztendővel azok után, hogy a felek 2022 tavaszán írták alá a szándéknyilatkozatot/keretmegállapodást kilencven két-, valamint huszonöt három áramnemű Siemens Vectron beszerzésére. Aztán ezzel az üggyel is fordult egyet világ, megint új direktívákhoz kellett igazodni, aztán megint, most viszont megjelent a MÁV-színterv szerinti fóliában a Siemens 214-es Vectronja.
A típust csaknem tizenöt évvel ezelőtt mutatták be a szakmai- és a nagyközönségnek Berlinben, az InnoTrans-on. Nem sokkal később a Taurushoz képest ergonómiailag már akkor visszalépésnek tekintett első Vectron 2013-ban jelent meg először a hazai vaspályán, a demonstrátor, a 924-es példány számos hazai fővonalat bejárt.
A közszolgáltatási szerződés keretében személyszállítási szolgáltatásokat nyújtó másik hazai vasútvállalat, a GYSEV, illetve a soproniak korábbi leányvállalata, az időközben a Waberer’s portfólióját erősítő GYSEV Cargo, évek óta továbbítja Vectronokkal a vonatait – két gépük sokáig a Keleti–Békéscsaba vonatok élén pendlizett, hogy a közelgő bérleti viszonyra tekintettel a MÁV-vezérek megszerezhessék a típusismeretit.
Januárban öt ELL-Vectron érkezett Budapestre, átfóliázásuk jelenleg is tart, illetve van olyan mozdony, amelyik már megkapta a mávos színtervet. Ezek a járművek az osztrák alapítású ELL (European Locomotive Leasing) lízingcég tulajdonában vannak.
A kedden reggel elindult vectronos Hernád-Zemplén Intercity Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye északkeleti térségébe visz egy kis színt. A mozdony mai fordája a következő: IC182–5335–IC524–IC501–IC193.
(Nyitóképünkön, Budapest-Keleti, reggel hat óra után néhány perccel. A stáb a vasúttársaság „szóvivőjével”, Hegyi Zsolttal forgatja az időszerű vezérigazgatói nyilatkozatot; fotó: Simon Zsolt)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!