Reptilalom Szibéria fölött? Orosz válasz európai szankciókra

iho   ·   2014.08.06. 08:45
cim7

Orosz politikusok azt fontolgatják, hogy az uniós szankciókra válaszul korlátozzák vagy teljesen megtiltják európai gépek átrepülését a Távol-Kelet felé. Az egyik orosz napilap ezt „magas rangú kormánytisztviselők” információira hivatkozva közli, hírügynökségi jelentések pedig arról számolnak be, hogy Medvegyev miniszterelnök a lehetséges ellenlépésekről már megkezdte az egyeztetéseket a külügyi és a közlekedési tárcával.

A lépés közvetlen oka a Dobroljot orosz diszkonttársaság működésének felfüggesztése volt. Mint beszámoltunk róla, a cég gépeinek bérleti szerződését éppúgy felfüggesztették az európai partnerek, mint a biztosításokra, a nyugati gyártmányú gépek karbantartására és egyéb üzemeltetési részletekre vonatkozó szerződéseket. Mindezt az európaiak viszont annak fényében tették, hogy a Dobroljot volt az egyik első légitársaság, amely légijáratot létesített Moszkva és az elfoglalt Krím-félsziget, Szimferopol között.

Merre indulhatnak majd az európai gépek például Japán felé?

A kormányforrásokra hivatkozó kiszivárogtató szerint az oroszok minden „barátságtalan intézkedést”, amit az Európai Unió meghoz Oroszországgal szemben, meg fognak válaszolni. Ugyanakkor a szibériai légi útvonalak lezárásáról még a legmagasabb kormányszintű döntés szükséges.

A hírre az Aeroflot részvényei hatalmasat zuhantak a tőzsdéken, ugyanis a légiforgalmi irányítás az Aeroflot kezelésében működik Oroszországban, és a zárlat egyben azt jelentené, hogy a cég évi 300, de más források szerint is legalább 170–200 millió dollárnyi bevételtől esne el, ha elmaradnának az átrepülésekre fizetett légtérhasználati díjak.

A távol-keleti célállomások, például Kína és Japán felé a legrövidebb útvonalak Oroszország hatalmas szibériai területei felett húzódnak. A szibériai kurzus Európa és Japán vagy Dél-Korea között például legalább négy órával rövidebb repülést jelent. Ezek a légi útvonalak még a Szovjetunóval kötött megállapodások alapján használhatók, és járatonként mintegy 30 ezer dollárral csökkentik a költségeket. A Lufthansa, a British és az Air France külön-külön egymilliárd eurót vesztene három hónap alatt, ha nem használhatná a transz-szibériai légi útvonalakat, állítják nyugati elemzők,a Lufthansa minderre csak annyit reagált, hogy hetente 180 nagy hatótávolságú járata veszi igénybe az orosz távol-keleti légteret.

A Lufthansa is járatonként 30 ezer dollárt veszíthet

Másféle aggodalmakra is okot adnak Moszkva jelzései a szankciókkal szembeni lépésekről. Prágában komolyan számolnak azzal, hogy ha az oroszok az Unió szankciójára válaszlépéseket tesznek, az teljesen megbéníthatja a Cseh Köztársaság haderejét, amelynek igen fontos eleme a húsznál több orosz Mi-8/17-es helikopterből álló, forgószárnyas szállítóflotta.

Az oroszok alkatrész-utánpótlása nélkül három-hat hónapon belül át kellene térni a „kannibalizálásra”, vagyis végleg kivont gépekből kell majd az alkatrészeket kinyerni a még repülő példányokhoz. A csehek orosz gyártmányú helikoptereinek száma körülbelül ötven, ezek egy része Mi-24-es harci helikopter. A mindenképp szükséges feladatok ellátásához legkevesebb tizenkét gépre van szükség.

A csehek a helikopterek alkatrész-utánpótlása miatt aggódnak

A katonai vezetésnek ez azt jelenti, hogy fel kell gyorsítani a jelenlegi helikopter-flotta cseréjét, akár új, akár használt gépek vásárlásával. A szükséges költségeket kormányforrások gépenként húszmillió dollárra becsülik, és a Németországból vagy az Egyesült Államokból ezen az áron „igen komoly képességekkel rendelkező” példányokat lehetne beszerezni, hangzik a cseh honvédelmi államtitkár nyilatkozata.

Ugyancsak Daniel Kostoval vetette fel a lízing gondolatát, amely helikopterek esetében viszonylag ritka, de a cseheknek épp a Gripenek lízingje bizonyította, hogy ez is járható út. Ugyanakkor az is érzékelhető, hogy a cseh katonai vezetés szeretné elkerülni, hogy a Mi-17-eseket ki kelljen sorolni a flottából. A cseheknél szolgáló gépek üzemideje csak 15–20 évre elég, és az államtitkár szerint a képességeik bizonyos tekintetben még az amerikai Blackhawknál is jobbak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Kapcsoljuk össze Európát vonattal!

iho/vasút   ·   2023.02.03. 15:00

Az Európai Bizottság tíz olyan pilotprojekt támogatására bólintott rá, melyek vagy új nemzetközi vasúti összeköttetéseket hoznak létre Európában, vagy a már meglévőket fejlesztik tovább.