Repül az új Antonov!
Két pilótával és egy tesztmérnökkel a fedélzetén sikeres egyórás repülést teljesített az ukrajnai cég új típusa: a szűzfelszállás részleteiről nem szól a közlemény, vagyis, hogy ez milyen rendszerek kipróbálására ad lehetőséget, de általában ilyenkor a gépek vezethetőségét, a futók és fékszárnyak illetve hasonló alaprendszerek működését figyelik. A gyár csak annyit adott közre, hogy a pilóták a tesztrepülés sikeres végrehajtását jelentették.
Az új típus tulajdonképpen az eddig nem túl nagy számban készült (10 legyártott, összesen 35 megrendelt példány) An-148-as regionális utasszállító cargo-fejlesztése, amelyet civil és katonai felhasználásra egyaránt szán a cég. A hagyományoknak megfelelően ez a gépcsalád is vállszárnyas konstrukció, de a szárnyak alá egy-egy nagy kétáramúságú Progress D-436-148FM sugárhajtóművet szerelnek. A pilótafülke modern, „nagyképernyős”, a vezérlés digitális fly-by-wire, vagyis a mai követelményeknek megfelelőek a rendszerek.
A 178-ast az eredeti gép nagyobb kapacitású, 99 személyes 158-as változata alapján építették, a terhelhetősége 1000 kilométeres hatótávolsággal tizennyolc, 4000 kilométeres repülésekre tíz tonna. Az elképzelések szerint utódtípusa lehet a gyártó korábbi, már nem igazán modern típusainak, mint az An-12-es, a (Magyarországon is szolgálatban lévő) 26-os, valamint a 32-es: nos ezekből a gépekből még valóban meglehetősen sok repül.
Ugyanakkor az ukránok ezzel az új géppel olyan, már meglehetősen népszerű típusokkal próbálnak versenyezni, mint az Alenia C-27J Spartan vagy az EADS CASA C-295-ös kéthajtóműves, légcsavaros-gázturbinás konstrukciók, illetve az Embraer ugyancsak most berepülés alatt álló kéthajtóművese, a KC-390-es. A koncepció szerint az új Antonov hasonló teherbírás és ugyancsak hasonló üzemeltetési feltételek mellett, mint amilyen például a rövid fel- és leszállás illetve a burkolatlan pályák használata vagy a „hot and high” teljesítmény, nagyobb sebességet és 10 ezer méter feletti csúcsmagasságot kínál a légcsavarosokhoz képest, viszonylag kedvező áron, becslések szerint példányonként 20 és 25 millió dollár között.
A gépet áprilisban mutatták be nyilvánosan, és mivel a rendszerei és a szerkezete jelentős részben azonosak a 148/158-assal, nem kell túlságosan sok kellemetlen meglepetésre számítani a berepülési időszakban. A közel hatvan százalékos azonosság egyben megkönnyíti a kiképzést és az üzemeltetést is. A gyártó elképzelései szerint a kiöregedett szállítógépek pótlására legalább 200 példányt adhatnának el az ukránok 2032-ig.
A gép bemutatkozása ugyanakkor nyilván azért is fontos Ukrajnának és az Antonovnak, hogy jelezzék a külvilágnak: a háborús viszonyok ellenére a világ egyik legjelentősebb, legkomolyabb múlttal büszkélkedő repülőgépgyára továbbra is jelen van az aviatikában, és persze a piacokon is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!