Repülhető élménymadarak: felszállás szombaton!
A nemrég tartott budaörsi oldtimer találkozó talán csak enyhe ízelítő volt, de a repülés folytatódik. A Goldtimer Alapítvány szombaton ismét bárkinek megajánlja a maga különleges légivilágát, főképp azoknak, akik nem elégednek meg egy szokásos kályhacsőélménnyel, vagyis beszállni egy hosszú csőbe, felszállni mondjuk Ferihegyen és leszállni valahol másutt: a régi gépekkel Budaörsről Budaörsre repülni, higgyék el, igazi élvezet.
A Li-2-es, az öreg utasszállító egyben a magyar aviatika egyik büszkesége: az eredeti DC-3-asból sok repül sokfelé, de az orosz liszenszváltozatból csak egy, itt Magyarországon. A megbízható csillagmotoros utasszállító a háború után újjászülető magyar légiközlekedés fő típusa volt, és a mai, kényelemhez és nyugalomhoz szokott légiutasok számára is megfelelő komfortot biztosít, viszont sokkal jobb kilátással a világra, merthogy nem emelkedik olyan magasra, mint a jetek, és nem repül olyan gyorsan, ami zavarná a gyönyörködést a tájban, például – május 9-én ezt is megélhetik – egy szép kör során a Pilis felett.
A Po-2-es nem egyszerűen egy repülőgép, hanem egy legenda. Aki beül a nyitott fülkébe a pilóta mögé, nem is sejti, hogy egy bombázóba került: bizony, Sztálingrád ostromakor ezek a kis kétfedelesek hatalmas szolgálatot tettek a védőknek, amikor az utcai harcokba beavatkoztak, és éjszaka a város fölött, gyakorlatilag a városban tekeregve tartották állandó idegességben a kimerült támadókat. Bizony, egy-egy támadás, akár hiszik, akár nem, úgy történt, hogy a gépecske befordult a sarkon, alig vehették észre, mert a hangja is olyan gyenge volt, aztán megszórták a német állásokat, és befordultak a következő sarkon. A világháború feltehetően leglassabb harci gépét ráadásul rendszerint pilótanők vezették. Hozzánk már szelídebb feladattal kerültek ezek a kedves madarak, a kezdet kezdetén kabinos változatban utasokat szállítottak, de főleg postát, később a Po-2-es a mezőgazdasági repülés első hazai típusa volt, és sok példányát használták a repülőklubok is vitorlázógépek vontatására, ejtőernyős ugrásokra.
Ha meglátnak egy hosszú „lábakon” guruló sárga kis repülőgépet, nyugodtan gondoljanak a technikatörténet magyar tehetségeire, például a Rubik-famíliára. A Kányát a „kockás“ Rubik édesapja, idősebb Rubik Ernő tervezte. Kedves jószág, a Po-2-eshez hasonlóan csillagmotorral, elsősorban vontatógépként használták, de amikor nem „rángatja” a motor nélküli kollégát, különlegesen jó fel- és leszálló tulajdonságait érzékelhetjük: nagy gáz, néhány méter, és már a levegőbe is szökken a madár.
A magyar vitorlázórepülés egyik meghatározó típusa volt a Cimbora, amelyet szintén kipróbálhatnak az adrenalinlovagok. Faépítésű klasszikus iskolagép, generációk élvezhették általa életükben először a repülés élményét, illetve azt a mámorító pillanatot, amikor valaki először fogja meg a botot, teszi a lábát a pedálokra és megéli annak eufóriáját, ahogy a gép engedelmeskedik a kormányoknak. Jóindulatú jószág, és a repülés varázsát a nyitott kabin emeli: nincs motor, tisztán hallani tehát a szél zenéjét a gép szárnyán, törzsén, és az akkori gépekre jellező dúcokon.
Aki megváltja ezekre a gépekre a repülés lehetőségét, az annak a lelkes kis budaörsi csapatnak a munkáját támogatja, amely felújította vagy akár replikaként a semmiből megépítette ezeket a fantasztikus régi repülő szerkezeteket. Most épp egy történelmi jelentőségű gépen dolgoznak: Bánhidi Antal Gerle-13-asa volt az első magyar gép, amely körberepülte a Földközi-tengert, és amelynek útját nemrég ismételte meg egy magyar páros, de egy mai modern könnyűgépen. A Gerle azon ritka típusok közé tartozik, amely a maga korában egyedülálló módon bevált túragépként és műrepülőgépként egyaránt, különösen ha a tervező-pilóta Bánhidi Antal ült a bot mögött.
Ki tudja: ha most sikerül alaposan megtámogatni a Goldtimer Alapítványt, esetleg jövőre már ezt a fantasztikus gépet is kipróbálhatja, aki fantasztikus repülőélményre vágyik.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!