Repülnek az orosz Fecskék

iho/vasút   ·   2013.02.01. 16:30
400px_desiro_rus

Az Orosz Vasutak (RZSD) még 2009 decemberében rendelt meg a Siemenstől 38 szerelvényt a kifejezetten az orosz piacra szánt Desiro RUS motorvonatcsaládból. A szerződés 430 millió eurót ért a német gyártónak. 2010 szeptemberében további tizenhat Fecskére nyújtotta be igényét az RZSD, melyek már Oroszországban készülhetnek el: a gyártás az Uralszkije Lokomotyivi és a Szinara közös, jekatyerinburgi üzemében kezdődhet meg az év közepén.

Az RZSD a napokban vehette át első tizennyolc Lasztocskáját. Az ötrészes, széles nyomtávú villamos szerelvények első menetrend szerinti útját hivatalos tanúsítvánnyal ünnepelték Szentpétervár Moszkvai pályaudvarán. Az International Railway Journal arról számol be, hogy a ceremónián számos prominens személy, köztük az Orosz Vasutak alelnöke, a vasúttársaság nagysebességű-részlegének igazgatója, a Siemens Rail Systems vezérigazgatója, valamint Szentpétervár régió kormányzója is részt vett.

A Lasztocskák kinézete meglehetősen karakteres; a padlószint viszonylag magasan van<br>(fotó: Siemens)

A gyártó tájékoztatója szerint a 126,5 méter hosszú, 260 tonna üres tömegű Lasztocskák százhatvanas óránkénti tempót tudnak elérni. Két áramnemről – 3 kilovoltos egyenáramról és 25 kilovolt 50 hertzes váltóáramról – üzemeltethetőek, és akár mínusz 40 Celsius-fokos hidegben is képesek megbízhatóan működni. Belépőmagasságuk 1400 milliméter, 466 ülőhelyet és 379 állóhelyet kínálnak utasaiknak. Műszakilag és biztonságtechnikailag megfelelnek mind a nemzetközi, mind az orosz előírásoknak.

A vonatok Szentpétervár környékén történő közlekedtetése lehetővé teszi a Siemensnek, hogy olyan valós téli körülmények között is szerezhessenek tapasztalatokat a Lasztocskákról, amiket addig csak a Rail Tec Arsenal bécsi klímakamrájában végzett tesztek alapján számíthattak ki.

A Desiro RUS belső tere, a másodosztály 3 plusz 2 ülés elrendezésű<br>(fotó: Kai Michael Neuhold)

A Siemens Rail Systems vezérigazgatója arról nyilatkozott, hogy amikor 2011 áprilisában megkezdődött a Lasztocskák gyártása a Siemens krefeldi üzemében, az Orosz Vasutak és a német gyártó 2013 őszére remélte az első szerelvények üzembe állítását. Az előállítás azonban gyorsabban tudott haladni a tervezettnél, így az első Fecskék érkezése és futópróbái is a vártnál hamarabb valósulhattak meg, pedig a teszteket még egy sajnálatos baleset is hátráltatta. Miután tavaly decemberben Oroszország szövetségi vasúti közlekedési hatósága is megadta a típusengedélyt a vonatok közlekedésére, minden akadály elhárult az idő előtti forgalomba állítás elől. Ennek köszönhető, hogy a Lasztocskákat már most igénybe vehetik az utasok.

A regionális forgalomra tervezett Lasztocskák kezdetben párosával fognak közlekedni Szentpétervártól Csudovóig, ahol a szerelvényt szétkapcsolják: az egyik egység a novgorodi Novgorod-na-Volhov állomásra, a másik Bologojéba tart. Az újabb vonatok forgalomba állítását követően a Fecskék felhasználási területe is kibővül: a Kazány és Szocsi környéki vasútvonalakon is megjelennek várhatóan még 2013 folyamán. Az idén júliusban Kazányban megrendezésre kerülő 27. Nyári Univerziádéra és a 2014-es szocsi téli olimpiára látogatók is már biztosan utazhatnak az orosz Desiro-vonatokkal – írja a Railway Gazette.

Az orosz Desiro-flotta valószínűleg még jócskán bővülni fog, mivel 2011 júniusában az RZSD, a Szinara és a Siemens előszerződést kötött további 240 ötrészes Lasztocska legyártásáról.

Kapcsolódó hírek