Repülni csendesen, új energiákkal - 1.

Szűcs József   ·   2012.10.31. 14:00
cim

50 óra hosszat, 200 km/órás sebességgel akár 6.000 km-re repülve térképezhet, fényképezhet, időjárási adatokat gyűjthet majd a már épülő Lange-DLR H3,  egy 23-méteres szárnyú, terhelten 1.250 kg súlyú és az energiacelláiban fejlesztett árammal hajtott, pilóta nélküli, ezért táv-  vagy program-vezérlésű, légcsavaros  műanyag repülőgép.

A zweibrückeni Lange Aviation vállalat évek óta sikerrel gyárt movit-okat,  azaz segédmotoros vitorlázógépeket. A frisseb típusok akkuról hajtott  légcsavarral, költséges vontatás vagy csörlés nélkül, önállóan képesek vitorlázó magasságba emelkedni. Ott aztán a villanymotort kikapcsolva, a légcsavart a törzsbe hajlíthatják De ha nagyon szükséges (kifogynak az emelések, termikek), ismét üzembe állíthatják az elektromotort. Ilyen korábbi elektromotoros, de még nem üzemanyagcellás Antares bemutatójáról készült ez a szép videó:

Javítja a movitok használat a klasszikusoknál (savasoknál) könnyebb lithium-ion akkuk használata. Ám azoknál is jóval nagyobb mértékben az energiacellák áramtermelésre alkalmazása, ez volt az idei ILa Antares-szenációja.

Ezt a meghajtást elsőként a DLR (Német Lég- és Űrközlekedési Intézet, a német NASA) dolgozta ki a Lange-cég Antares H2 típusú demonstráló movitjéhez. (Az Antares egyébként egy nagyon fényes nap a Skorpió csillagképben.)

A 20 méteres szárnyak tövébe, a törzs mellé egy-egy áramvonalas gondolát építettek. Az egyikben kapott helyet maga az energiacella, az annak az áramát gyűjtő lithium-ion akku, és elkülönítve, még némi üzemanyag is. Az energiacellában termelt áramot vezetik aztán az akkuból a pilótafülke mögé épített pilon csúcsához,  ahol egy kis villanymotor a maga 50 lóerejével már a légcsavart forgatja.

A másik gondola a hidrogén üzemanyag (esetleg földgáz) tartálya. A cellának az elektrolízishez hasonló működéséhez szükséges oxigént a környező levegőből nyerik. Melléktermékként  csak víz kerül a környezetbe, és ez a hajtás egyben rendkívül csendes is. Az energiacellában termelt és a lithium-ion akkuban tárolt áram forgatja meg aztán a H3-as dron T-alakú farok-részének tetejére szerelt villanymotort és az azzal közös tengelyen forgó, hatalmas toló-légcsavart.



Miután az Antares H2 demonstráló prototípussal Lange mérnök számos nagysikerű bemutatót repült, például a szeptemberi berlini ILA kiállításon, megkezdték a bevezetőnkben említett, Lange-DLR H3 típus munkadron építését. Annak karcsú szárnyai alatt már négy nagy gondolában tárolják az üzemanyagot, a törzsében meg az energiacellát és a műszaki tartozékokat. A négy gondola súlya jórészt mérsékli a karcsú szárnyat felhajtani akaró légerőt is.

Az ilyen rendkívüli hatótávolságra és igen hosszú időtartamú repülésre alkalmas ember nélküli eszközöket egyre több szerepkörben keresik a felhasználók. Igen fontos lehet például megfelelő optikai eszközökkel felszerelve térképész és időjárásfelderítő feladatok mellett határőrizeti szerepben, illetve bármi olyan felderítő-megfigyelő funkcióban, amihez az szükséges, hogy adott terület fölött hosszan tartózkodjon a gép.

A következő részben megismerkedhetünk egy napelemekkel repülő kétüléses vitorlázógéppel.

Kapcsolódó hírek