Részlegesen indul az új dohai reptér
Részlegesen nyílik meg, és úgymond „puha”, soft, vagyis részleges üzemeltetésbe kezd április elsejétől az új dohai nemzetközi repülőtér.
Mint korábban jeleztük, Katar új légikikötője a régi, bővíthetetlen, egypályás és szűk előterekkel rendelkező dohai repülőtértől néhány kilométerre keletre, a tengertől feltöltött területen épül. Eredetileg 2012. december 12-én lett volna az átadása, de különböző okok miatt, elsősorban – a világ más nagy reptéri beruházásaihoz hasonlóan – kivitelezési problémák következtében le kellett mondani a decemberi nyitásról.
A mostani döntés szerint azonban tíz légitársaság összes járatával átköltözhet DIA-ról HIA-ra, azaz a Doha Internationalről a Hamad Internationalre. Ezek: az Air Arabia, az Air India Express, a Biman Bangladesh Airlines, a flydubai, az Iran Air, a Nepal Airlines, a Pakistan International Airlines, a RAK Airways, a Syrian Air és a Yemen Airways.
Maga a reptér legfőbb felhasználója, a Qatar Airways csak akkor költözik át, ha az ötcsillagos társaság számára létfontosságú lounge-ok elkészülnek majd a Qatar által megkövetelt minőségben. Ennek megfelelően a Budapest–Doha járat is még a régi reptérre érkezik.
A HIA tehát eléggé mérsékelt forgalommal, napi 32, heti 222 járattal indul. Az utasforgalmi szárnyak egyike üzemel majd, illetve a két pálya közül a hosszabb, csaknem öt kilométeres, és természetesen már az új toronyból irányítják a mozgásokat. A régi és az új reptér között pedig ingajáratban közlekednek buszok az átszálló utasok szállítására.
Mint arról beszámoltunk, a Doha International Airport jelenleg több mint 21,1 millió utast kezel évente, és nem képes lépést tartani az utasszám növekedésével. Rádaásul a régi reptér alkalmatlan a Qatar által vásárolt, de még le nem szállított A380 kétszintes óriásgépek kiszolgálására.