Routes Europe: egy valóban új repülőgép

Márványi Péter   ·   2013.05.14. 16:00
cim

Nem olyan könnyű az újságíró dolga a Routes Europe konferencián. A legfontosabb figuráknak ugyanis rendszerint nincs idejük interjúra: bent ülnek a sokat emlegetett 144 asztal egyikénél és tárgyalnak egy jövendő partnerrel. Akik pedig a kiállítási rész standjainál üldögélnek, nem biztos, hogy felhatalmazottak is egy-egy sajtóbeszélgetésre, szemlátomást inkább ellátják az embert brosúrákkal és kitűzőkkel, de nem óhajtják a névvel vállalt riportokat. Amivel persze az újságíró a legszebb kitűzők esetében sem igazán elégedett, de sokat nem tehet, pláne, ha átgondolja a dolgokat. Az óvatoskodás talán nem is feltétlenül a sajtótól való szokásos ódzkodás, a felelősség hárítása, hanem annak jele, hogy az ügyek, amikről kérdeznék valakit, valóban nagyon összetettek, a kompetencia mezsgyéje szűk, például ezért nem akartak nyilván a jelenlévő, és nem ezzel a kérdéssel foglalkozó Eurocontrol-szakemberek az Egységes Európai Égbolt mostani félborult állapotáról nyilatkozni. Ugyancsak érthető, hogy a török repteresek között, az épp ezzel foglalkozó illetékes hiányában, nem találtam nyilatkozót az isztambuli óriás légikikötő terveiről.

Az ifjú európai marketinges bízik a nagyobb CSeries-változatban is

Üdítő kivétel volt az egyetlen jelen lévő repülőgépgyártó, a Bombardier standja, ahol már az első nap reggelén azonnal rendelkezésre állt az utasszállítók európai marketingjével foglalkozó igazgató, Bertrand Parizot az interjúra. A beszélgetés az új típus, a CSeries első példányának közelgő szűzfelszállása miatt is aktuális, és persze az is érthető, hogy a kanadai gyártó nagyon komoly médiamunkába fogott, különösen mióta a lehető legkockázatosabb útra lépett: meghirdette azt a nagy változatot, amivel már közvetlenül is versenybe keveredik a nagy, a piacot eddig uraló gyártókkal, a Boeinggal és az Airbusszal.

Önök tehát az egyedüli repülőgépgyártók, akik megjelentek a konferencián.

Igen, mert a Bombardier mindig is részt vett a Routes konferenciákon, szeretnénk megérteni a légitársaságok hálózati gondolkodását, szeretnénk tudni, merre tartanak a repülőterek, melyek a légiközlekedési üzletág perspektívái.

A márciusi bemutató után júniusban következik az első felszállás

Hogy áll most az új típus a CSeries programja, hány gépet rendeltek eddig és mikorra várható az első repülés?

380 gépre van valamilyen formában elkötelezettség, mint rendelés, mint szándéknyilatkozat, opció, és jó úton vagyunk afelé, hogy betartsuk a júniusi határidőt, akkor lesz az első felszállása a gépnek Kanadában, a mirabelli gyárban. Biztosak vagyunk benne, hogy sikeres lesz a program. A gépet márciusban már bemutattuk, és a sajtó nagyon jól fogadta a megjelenését.

De persze a folyamat az első felszállás után is folytatódik, a repülésekkel a légialkalmassági engedély megszerzéséért.

Azért bizakodunk, mert már nagyon érettek a technológiák, amelyeket ehhez a géphez választottunk. Nagyon komoly teszteken vannak túl a részegységek a beszállítók részéről is, épp annak érdekében, hogy biztos legyen a légialkalmassági engedély időben történő megszerzése. Biztosak vagyunk abban, hogy ezt el is érhetjük.

A gép, amivel a Bombardier bemerészkedik az Airbus és a Boeing felségterületére

Érdekes elemzést olvastam nemrég a Cseriesről: azzal, hogy bejelentették a gép nagyobb verziójának fejlesztését, Önök mostmár közvetlenül a Boeing és az Airbus ellenfeleivé válnak.

Mi a gépet eredetileg a 100-150 személyes szegmens számára terveztük, a márciusban bejelentett új változattal valóban 160 utasig mehetünk fel, amihez egy újabb szárnyfölötti kijáratot kell terveznünk a gépre. Nagyon erős az érdeklődés ez iránt a nagyobb gép iránt.

Vagyis úgy vélik, esélyük van a nagyokkal szemben a versenyben?

Igen, úgy érezzük ugyanis, hogy nagyon jó az egy ülésre számított üzemeltetési költség, ugyanakkor ebben a kategóriában ez az egyetlen igazi új repülőgép, amelynek új sárkánya és ugyanakkor új hajtóműve is lesz. Ezért annyira versenyképes ebben a szegmensben is.

A pesti pavilon teljes egészében z új típus jegyében készült

De mégis, mik a legfontosabb különbségek a CSeries illetve a továbbfejlesztett Boeing és Airbus keskenytörzsűek, a MAX és a neo között?

Az a lényeg, hogy a Cseries 100 százalékig új gép, nem csak a hajtóműve lesz új, hanem az egész.  Optimalizált tervezésű az egész szerkezet, a sárkány, kompozitok és más fejlett technológiák révén a gép például jóval könnyebb, teljesen új az avionika, az integrált pilótafülke. A mi célunk egy teljesen új gép építése volt, amelyet minden szempontból optimálisra tervezünk.

Lehetséges, hogy Budapesten esetleg új megrendelések is befutnak a gépre?

Még csak most kezdődött a konferencia, még hosszú idő áll előttünk, meglátjuk…

Kapcsolódó hírek