Segélykiáltás a dunai személyhajózásért

iho   ·   2013.12.03. 20:00
00

Mi is a menetrend szerinti személyhajózás ellenzőinek két fő érve? Az első mindenképp az, hogy lassú. Valóban, a szárnyashajókat kivéve a vízi járművek nem versenyezhetnek sebességben a szárazföldiekkel, akár egyéni, akár pedig közösségi közlekedésről van szó. A másik komoly érv az épp ebből (is) fakadó gazdaságtalanság: mivel a lassú eljutás miatt alacsony az utasvonzó képessége, komoly támogatásra szorul az ágazat – különösképp a bevezetni tervezett drasztikus díjemelések miatt.

Két gyönyörű hajóállomás kikötő nélkül: Leányfalu...<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(a képek forrása: fortepan.hu)

A Duna partján fekvő települések (Leányfalu, Pócsmegyer, Dunabogdány, Visegrád, Dömös, Szob, Zebegény, Nagymaros, Verőce, Szigetmonostor), továbbá Nagybörzsöny polgármestere és a Nagybörzsöny–Szob Erdei Kisvasútért Alapítvány felhívást fogalmazott meg a minisztériumokhoz és az országgyűlési bizottságokhoz a dunai, dunakanyari hajózás felélesztéséért.

A Duna, mint vízi országút, gyakorlatilag kéznél van, amióta az ember csak hajózni akar, és a személyszállításnak egészen az 1960-as évekig komoly szerepe is volt. Hétköznap a menetrend szerinti „kofajáratok” közlekedtek, hajnalban hozva a falusi termelőiket és árujukat a fővárosi piacokra, hétvégén kirándulni, pihenni vágyók utaztak Szentendrére, Visegrádra, Esztergomba. A nyolcvanas évektől fokozatosan leépülő személyhajózás mostanára odáig jutott, hogy menetrend szerinti hajójárat Budapesttől csak Szentendréig, illetve Esztergomig (szárnyashajó) közlekedik, a Szentendre–Visegrád közötti települések, valamint a nagyág mente (Horányt, Vácot, Verőcét is beleértve) hajózás nélkül maradt.

...és Dömös

A dokumentum aláírói javasolják, hogy a kormány – a Mahart Passnave részvénytöbbségének megvásárlásával megnyílt lehetőséggel élve – kezdje meg a személyhajózás újraszervezését, a hajóállomások visszahelyezését, továbbá a járműpark korszerű, hivatásforgalomra is alkalmas hajókkal történő felújítását. A dunai hajózás összekötése több, a parton megvalósult környezetbarát turisztikai fejlesztéssel (kerékpárutak) ennek a kiemelt régiónak fontos fejlesztési állomása lenne. A parti települések hajóállomásai kapcsolatot nyújthatnak más, természetközeli turisztikai ágazatokkal, például a Szob–Márianosztra kisvasúttal is.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek