Senki nem elégedett az új nagykörúti felosztással

Zelki Benjámin   ·   2020.09.16. 18:30
8442_T20V8896_200916_

A részben járdára terelt nagykörúti kerékpárút politikai kompromisszumnak lehet jó, de a Nagykörút élhetősége és jövője szempontjából biztosan rossz lépés.

Szeptember 1-jén részben visszaadták az autóforgalomnak a tavasszal kijelölt nagykörúti kerékpársávok egy részét – a Dohány utca és a Corvin-negyed közötti szakaszon újra 2×2 forgalmi sáv lesz, a kerékpárosok pedig a parkolósáv helyén, illetve ahol a villamosmegállók mellett nincs elég hely, ott a járdára vezetett sávon kerékpározhatnak.

A megoldás jó kompromisszumnak tűnhetett akkor, hiszen a Nagykörút forgalmasabb felén visszaállt a 2×2 sáv, de mégis megmaradt végig a bringás infrastruktúra is,

azonban most, hogy már előrehaladtak a sávok felfestésével és látszik az eredmény, elmondható, hogy semelyik fél nem elégedett.

Az új megoldást a Magyar Kerékpárosklub is kritizálta, de a 444.hu és a Hvg.hu ugyanúgy rossz megoldásként aposztrofálta a változást, mint ahogy a Ripost, vagy a Metropol tette.

Az autósok számára nyilvánvalóan veszteség a parkolósávok eltűnése, az első pár nap tapasztalata alapján jól látszik is, hogy a bringasávokban sokszor állnak kitett vészvillogóval az autók.

A kerékpárosok szintén rosszul jártak, hiszen a helyenként kifejezetten keskeny járdára terelték fel őket, ahol a gyalogosok nem számítanak rájuk, különösen a villamosmegállók melletti forgalmas gyalogátkelők környékén, így ez a megoldás nyilvánvalóan konfliktusokhoz vezet, és balesetveszélyes is.

Ráadásul a járdáról az úttestre van, ahol kifejezetten éles szögben vezet vissza a bringaút, és egy ilyen éles kanyar bevétele haladó autóforgalom mellett szintén nem tűnik biztonságos manővernek. Ennél még talán az is jobb lenne, ha az összeszűkülő helyeken az úttesten kellene tekerniük a bringásoknak, ahogy a Kiskörúton is.

A kompromisszum ráadásul csak az autósok és a bringások érdekeit vette figyelembe, a legrosszabbul pedig éppen azok jártak, akik a legtöbben vannak: a gyalogosok, a villamosról leszállló utasok. Mint a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) Facebook-oldalán írta:

Történt mindez a 6 százaléknyi biciklis és a 20 százaléknyi, jelentős részben nem is budapesti autós miatt, miközben a gyalogosokat és a közösségi közlekedés használóit, akik döntő többségben vannak, megszívatták.

Ez biztosan nem az élhető Nagykörút

Korábbi cikkünkben arról is írtunk, hogy túl kell látni közlekedési preferenciáinkon, és olyan megoldást kell találni, ami hosszú távon is egy élhető, szerethető Nagyakörút kialakítását segíti elő. Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője lapunknak azt mondta:

A Nagykörút ezer sebből vérzik, a kiskereskedelem visszaszorulóban, a közterek állapota rossz, a forgalom nagy, de legalább lehet parkolni és fák is vannak. Az 1970-es, 80-as években viszont még bevásárlótengely volt a körút, ennek már nyoma sincs. Itt az a kérdés, hogy autófolyosót akarunk a körúton, vagy egy olyan városi utcát, ahol élhetők a közterületek, sokkal több a zöld, kisebb a légszennyezés – erről is kell dönteni, amikor a nagykörúti sávkiosztással foglalkozunk. 

Egy biztos: a járda feldarabolása a gyalogosok és a bringások között a lehető legrosszabb lépés a Nagykörút jövője szempontjából.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Smart City

Gyerünk a rakpartra le!

BKK/iho   ·   2024.03.28. 19:20

Az ünnepi hosszú hétvégén, március 29-én reggeltől április 1-jén estig ismét megnyílik a Pesti alsó rakpart a mozogni és kikapcsolódni vágyók előtt a Margit híd és az Erzsébet híd közelében lévő Irányi utcai lehajtó között.