Sikeresen futópróbázott a CER új Transmontanája

Simon Zsolt   ·   2025.02.27. 09:00
_gyorszentivan_ok

Január 31-én vette állományba legújabb villamos mozdonyát, a 610 105-ös Transmontanát a CER Cargo Holding. A gép kishíján egy hónap elteltével, február 24-én szerezte meg a forgalomba állításához szükséges hatósági engedélyt.

A hatósági menet keretében Ferencvárosból a bevett eljárást követve az 1-es vonalra vándorolt az árufuvarozó vasútvállalat két mozdonya: már kora hajnalban, még az éj leple alatt a cég első lapátorrú kivitelben készült mozdonya, a 610 100-as a 015-össel karöltve felment Komáromba, ahol az állomás páratlan végében várták meg a szakemberek érkezését. Végül negyed kilenc felé jártak ki a csonkából, majd egy gyors körüljárást követően (hogy a 105-ös nézzen Győrszentiván felé), a mérőberendezések ellenőrzése után kapták is a kijáratot, és indultak meg Győr felé. 

Balról Bánfai Péter, a CER Hungary Zrt. üzemeltetési igazgatója, Tömböly Benjámin, a cég műszaki vezetője és Csíki Árpád, a CER Romania Cargo s.r.l. ügyvezető igazgatója (fotók: a szerző)

Az első forduló célja a zavartatásmérés volt. Ez a feladat a MÁV-TEB (Távközlési és Erősáramú Berendezések Igazgatóság) szakembereire hárult, az ő közreműködésükkel adta le a próbaterhelést a fékmozdony szerepet betöltő 100-as – vagy, ahogy korábban a vezérei elkeresztelték, a Táltos. A menet során kizárólag a szlovák eredetű Mirel vonatbefolyásolóval közlekedtek a mozdonyok. Az ETCS üzembehelyezése ugyanis csak később várható, mivel jelenleg zajlik a Softronic Montana vonatbefolyásoló berendezés típusengedélyének bevezetése az Európai Vasúti Ügynökségnél (ERA). A próbák első etapja negyed tíz után nem sokkal, Győrszentivánban ért véget; a mozdonyok visszatértek Komáromba, majd kisvártatva elérkezett a nap fénypontja, a nagy sebességű próba. 

Fej fej mellett a CER első és a legutóbbi, 610 sorozatú mozdonya. Könnyen felismerhető a két gép közötti különbség

Táltos itt leakadt pályatársáról, és a 105-ös ettől kezdve gépmenetben folytatta útját, ismét Győrszentivánig. Ahogy az a vonatkozó előírásban szerepel, az adott vasúti járműre vonatkozó legnagyobb megengedett sebességet (ennél a típusnál ez 160 kilométer per óra) tíz százalékkal tetézve kellett közlekednie. Mindeközben a szakemberek különféle féknemekben fékútméréseket végeztek.

A hatósági próba sikerrel zárult, az engedélyek kiállítása után 610 015 megkezdheti a termelést.

(Nyitóképünkön, Simon Zsolt felvételén halad a menet vissza Komáromba)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek