Sisi magánszolgálatba áll
Tíz éve, 2008. januárjában állította le az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) a kétáramnemű 1014-es mozdonysorozatot. A típust még a közös Budapest–Bécs világkiállításra tervezték, 1994-ben váltották a Lehár, majd a Liszt Ferenc eurocity élén vitézkedő két prototípus 1146-ost. Mivel a világkiállításból nem lett semmi, az eredeti tizennyolc gépből négy mozdonyt meghagytak a Budapestre közlekedő EC-khez, a többit belföldi (például a bécsi repülőtérre közlekedő CAT-) járatokon, illetve Sopronon át Sopronkeresztúrig ingázó szerelvényeken használták, de közlekedtek Pozsonyligetfaluig is, több-kevesebb sikerrel.
A sorozat egy átmeneti fejlesztés volt a hagyományos és az EuroSprinter-korszak mozdonyai közt, az SGP és az ELIN együttműködésében készült. Elektromos berendezéseit a 1146-os kísérleti mozdonyokban használtak alapján építették, a mozdonyszekrényt a pár évvel korábban megépített öt Brenner-mozdony (ÖBB 1822-es sorozat) tervei alapján alakították ki. Az ÖBB végül a Siemens termékei mellett tette le a voksot, azt követően mind a 1014-es, mind a 1822-es sorozat fenntartására kevés figyelmet fordított. Bár próbálták a Sisiket tehervonatokon is használni, a gépek nem bírták a terhelést, az elektronikával folyton gondok akadtak. Végül a sorozatot tíz évvel ezelőtt leállították, ám mivel a járművek banki tulajdonban voltak, eladni sokáig nem lehetett őket.
2016 novemberében végül az eredeti tizennyolc mozdonyból megmaradt tizenhét Sisit egy híján elszállították Romániába, egy jászvásári hulladékfém-telepre. Olyan tervekről lehetett hallani, hogy valamely román magánvasút felújít belőlük párat és a vonatjain használja, de arra is spekulálhatott a tulajdonos, hogy az olcsó vásárlás után majd drágábban eladja őket, vagy felújítás után értékesíti a mozdonyokat. Tavaly át is szállították a tizenhat Sisit a kolozsvári járműjavítóba, de a felújítás valahogy mégis elmaradt. A 1014 007-es és 1014 018-as mozdonyokat üzemképessé tették, demonstrációs meneteket is tartottak velük és három érdeklődő is volt rájuk, de viszonylag alacsony teljesítményük miatt végül csak egy cég, a stájerországi Zeller Transporttechnik GmbH (ZTT) maradt képben. A ZTT-nek már vannak mozdonyai, például a 2143 009-es és a 1010 015-ös, amelyek legsűrűbben szerelvénymeneteket, átállítós meneteket továbbítanak Ausztriában.
Az üzlet megköttetett és a tizenhat Sisi elindult vissza, Ausztriába. Magyarországon kedd estéről szerda hajnalra virradóan haladt át a menet, az RTS mozdonyai által továbbítva. Egy 2143-as vontatta a nemselejtmenetet – egy román utasítás miatt négy részleten – Biharpüspökiből Biharkeresztesre, majd onnan már egyben a tizenhat Sisit tovább Püspökladányba. Ezt követően már egy RTS-Taurus húzta át a járműveket az országon, Hegyeshalomig, beleértve a 2143-ast. Nem véletlen az RTS-es kapcsolat, a ZTT igazgatója az RTS tízszázalékos tulajdonosa. Az iho.hu megkeresésére a ZTT megerősítette, hogy a mozdonyokat, vagy legalábbis egy részüket, szeretnék ismét üzemképes állapotba hozni és tehervonatok továbbítására használni. Biztosak vagyunk benne, hogy ez nem lesz könnyű feladat, de ha egy vasúttársaságnál a 1014-es sorozat nem kis darabszámú, hanem a legnagyobb létszámú lesz, ott biztosan megkapják azt az odafigyelést, amitől a Királynő is megbízhatóan dolgozik!
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!