Soesterberg: új múzeum az egykori bázison
A világon létező múzeumok, előbb-utóbb átépítésre, bővítésre, újjáépítésre szorulnak. Kiváló példa egy XXI. századi múzeum kialakítására a Soesterbergben 2014-ben átadott Holland Fegyveres Erők Múzeuma.
A múzeumot kiválóan meg lehet közelíteni, mivel a bezárt Soesterbegi repülőbázison helyezkedik el. A főépület és a környező park már kész, de a restaurátorműhely és egy nagyobb hangár környékén még folynak a munkálatok. A volt repülőbázis jelenleg a sportrepülők paradicsoma, látogatásunk idején ötpercenként csörlőzték fel a kompozit vitorlázóképeket az égbe, és néhány movit is a levegőbe emelkedett.
Minket elsősorban a katonai repülőgépek érdekeltek, de a szárazföldi erők, és egyéb fegyveres testületek anyagát is megtekintettük. A múzeumba a bázis egyik bejáratán át lehet bejutni, és több nagyméretű, több száz gépkocsit befogadó parkoló mellett gurultunk el a múzeumi személyzet irányításával. Parkolóban személyzet: kicsit megalomániának tűnt, de eljövetelünkkor már három parkoló megtelt, és bőven volt dolguk a sárga mellényeseknek.
A múzeum 10-től nyit, mi félórával előtte érkeztünk, talán szerencsénk is volt, mert így emberek nélkül tudtunk fényképezni a múzeum főépülete mögötti volt zónában két vadászrepülőgépet. A North American F-86F Sabre és a Convair F-102A Delta Dagger, festése alapján, mintha nemrég került volna le a gyártósorról. A főépület előtt is állnak repülőgépek. A Fokker 50 szállítógép mellett a Lockheed SP-2H Neptune és a Brequet 1050 Atlantic tengerészeti járőrgépek, tengeralattjáró vadászatra és felszíni hajók elleni harcra is alkalmasak voltak. Utóbbi jelenleg is szolgálatban áll több országban, köztük francia és német tengerészrepülőknél is. A múzeum előtt Leopárd I. harckocsi álldogál, és a parkolóknál is különféle páncélozott jármű, vagy éppen MLRS rakétavetővel találkozik a látogató.
Elektronikusan és készpénztel is megvásárolható a belépőjegy, előbbire külön automata is be van állítva. A pénztár mögött helyezkedik el a shop, de ennek megtekintését a távozásra időzítettük. Belépve a múzeumba, gyakorlatilag az első emeleten találjuk magunkat. Itt is feltűnik a mennyezetre fellógatott gépek nagy száma. Elkattintunk pár fotót, majd a földszintre igyekszünk. Ami azonnal feltűnik az a patikatisztaság. Ilyen csak megfelelő kultúrájú múzeumokban tapasztalható.
Vegyesen állították ki a szárazföldi és a repülőfegyvereket valamint a hordozóikat. Külön földszinti kiállító-helyisége van a lovagkortól egészen a XIX. század végéig, a különféle egyenruháknak, páncéloknak, és könnyű fegyvereknek, szálfegyvereknek. Egy másik terembe, elsősorban gyerekeknek, különféle szimulátorokat helyeztek el, repülős szempontból egy leegyszerűsített F-16-os cockpit ragadja meg az érdeklődő szemet.
A repülési anyagban viszonylag kevés első világháborús repülőgép látható. Az ok viszonylag egyszerű. A Nagy Világégésben Hollandia semleges maradt. 1913-ban a Luchtvaartafdeeling első gépe egy hazai Brik mellett három Farman HF-20 francia gyártású repülőgép volt. Egy zseniális holland tervező repülőgépei viszont a Központi Hatalmak oldalán vettek részt a lövészárkok feletti harcokban. Anthony Fokker a német Luftstreitkrafte részére több repülőgépet tervezett.
Két híres repülőgépe a Fokker Eindecker (egyfedelű), amellyel a németek elsősorban szinkronizált géppuskájával légifölényt értek el a háború első szakaszában, a másik gépe Fokker Dr I (Dreidecker) vagyis háromfedelű, bár nagyon fordulékony, inkább hírhedt, mint kiváló típus. A típust összemosták a Vörös Báró nevével, annak ellenére, hogy Von Richthoffen legtöbb légigyőzelmét Albatrossal aratta. Halálát viszont Dr I-esben lelte. Fokker gyárában készült a világháború talán legjobb vadászgépe, a Fokker VII, a gépet Reinhold Platz tervezte.
A második világháborúban már nem lehetett semleges Hollandia, Németország Belgiumon és Hollandián keresztül kerülte meg Franciaország fő védelmi erődrendszerét, a Maginot-vonalat. A hollandok elkeseredett ellenállást tanúsítottak az első napon. A Luchtvaartafdeeling Fokker XXI. gépei, bár merev futóművük miatt lassabbak voltak a német Bf-109 vadászoknál, fordulékonyságuknak köszönhetően mégis eredményesen harcoltak. A XXI-es vadászgép mellett a múzeumban található egy kétfedelű Koolhoven F.K.51 gyakorlógép, amelyek nagy részét a földön pusztította el a Luftwaffe.
Az elfoglalt Hollandia királyi családja és fegyveres erői egy része az ország elfoglalása után Nagy-Britanniába menekült, a hollandi-indiai gyarmatokon állomásozó szárazföldi-tengeri és légi haderő pedig a japánok ellen harcolt tovább a világháborúban. Európában holland repülőszázadok a brit szigetekről harcoltak a németek ellen. Ezek többek között Supermarine Spitfire LF IX és P-51 Mustang D vadász és B-25 Mitchell bombázókkal voltak felszerelve, ezekből is egy-egy példány került a múzeumba, akárcsak egy Tiger Mooth brit gyártású gyakorló repülőgép.
Holland Kelet-India katonái viszont repülték az amerikai Brewster B-339D Buffalo vadászokat, amelyeket a finn és az amerikai légierő is rendszeresített. A japán Zerók a Midway-szigeteki csatában az amerikai mogyorónak is becézett típust gyakorlatilag leradírozták a légtérből, a holland gépek is hamarosan megsemmisültek a légicsatákban, a finnek viszont sokáig, és eredményesen használták a Buffalót a szovjet vörös légierő ellen. A típust egy replika képviseli. A holland gyarmatokon repültek német gépeket is, hiszen Hollandia a háború előtt 36 X-24 Dornier Do-24T-3 repülőcsónakot vásárolt a Harmadik Birodalomtól.
A háború után, a Koninklijke Luchtmacht amerikai és brit típusokkal repült. Az első sugárhajtású gépük a Gloster Meteor F.4 volt, de utána rendszeresítették a Hawker Huntert is. Ezekből a repülőgépekből is egy-egy példány található a múzeumban. A holland Marineluchtvaartdienst vagyis tegerészeti légierő a második világháborúban elsőször egy HMS Nariana nevű kísérő, majd egy Colossus osztályú HMS Venerable nevű könnyűrepülőgép-hordozót kapott, amelyeket átneveztek a világháború elején hősi halált halt Karel Doorman tengernagy tiszteletére. A hajókon brit gyártmányú Sea Fury, Sea Hawk FGA.50, Supermarine Attacker sugárhajtású támadógépeket használtak. Ezek a típusok is megtalálhatóak a múzeumban. A Sea Fury és az Attacker gépek a mennyezetre függesztve, a Sea Hawk a földön tekinthető meg.
A szállítógépek közül a DC-3 /C-47 Dakota sokáig repült a hollandoknál, itt is látható egy példánya. Az 1950-es évek végétől amerikai repülőgépeket szerzett be Hollandia. Ezek közül egy Republic F-84F Thunderstreak, F-104 Starfighter és egy Nonhtrop NF-5 Freedom Fighter van a kiállítási csarnokban, a szabadtéren elhelyezett F-86 és a F-102 mellett.
A Lockheed Martin nagy üzlete volt 1984-től kezdve, amikor a hollandiai Fokker repülőgépgyárban kétszázharminc F-16A/B többfeladatú könnyűvadász repülőgép gyártását kezdte meg több ütemen és modifikációban a légierőnek. Ezek egy részén elvégezték az MLU felújítást és korszerűsítést, de Jordániának és Chilének is adtak el repülőgépeket, többet selejteztek, napjainkra a száz repülőgépet sem éri el az állomány, amelynek felével sem repülnek már. A Fokkernál gyártott egyik Falcon díszhelyen áll a múzeumban.
Az utód is megvan, hiszen Hollandia részese az F-35 programnak, és elkészült már az első három Lightning II lopakodóvadász, de jelenleg még az Egyesült Államokban repülik és kiértékelik a németalföldi pilóták. A végső számok még változhatnak, de jelenleg már csak kétszázadnyi beszerzésről van szó, az eredeti négy század helyett.
Hollandiában amerikai repülő alakulatok is állomásoztak. 1954-től Soesterbergi légibázison működött az USAFE 32. vadászrepülőcsoportja, a Wolfhounds. Az egység később századszintűre zsugorodott, F-15A vadászokkal fegyverezték át és 1994. október 1-jei kivonásig repültek Németalföldön. Ennek állít emléket McDonnell Douglas F-15A Eagle mennyezetre fellógatott példánya.
Helikopterekből sincs hiány a múzeumban, hiszen a világháború után először a Hiller OH-23C Raven könnyű, majd a Westland Wessex helikoptereket rendszeresítették. Később Sikorsy UH-34J és Aerospatiale SE3160 Alouette III. forgószárnyasokkal repültek a holland hadsereg pilótái. A páncéltörő és felderít- képességet az 1970-es évek végétől az MBB Bolkow Bo-105 felderítő, futár és páncéltörő változatokkal alkották. Ezekből is egy-egy látható a múzeumban. Jelenleg AH-64 Apache harci, CH-53 szállító, NH-90 tengerészeti helikopterrel is repülnek, belőlük csak makettek vannak kiállítva.
Külön kiállítási téren vannak a Fokker által gyártott gázturbinák, motorok.
A légvédelem és képviseli magát, hiszen a múzeum mellett kiállított NIKE és HAWK légvédelmi ütegek a hidegháború során előretoltan Németországba települve várták a parancsot. Manapság a németalföldiek már Patriot légvédelmi komplexumokkal rendelkeznek, amelyek PAC-3 rakétái korlátozottan, de ballisztikus rakétavédelemre is képesek. Ezek közül több jelenleg is előretoltan Törökországban van missziós bevetésen.
Rengeteg szárazföldi, löveg, harcjármű, harckocsi, lövészpáncélos, rohamlöveg, harcászati rakéta és sok-sok kézifegyver is a múzeum része, de ezekről máshol lehet majd olvasni. A felújításra váró hangárnál restaurálásra váró repülőgépek is vannak, távolról egy kétüléses F-16-os és két másik sugárhajtású repülőgép volt látható.
A múzeum 10–17 óra között látogatható, udvarán németalföldi nemzeti ételek, sültkrumpli, frikadella holland majonézzel, currys ketchuppal, illetve több fajta fánk és többfajta sör is várja a látogatókat.
A belépő ára: 9,75 euró, vannak gyermek és csoportkedvezmények, de jó néhány eurót lehet elkölteni a shop részben, ahol gyerektől felnőttig, mindenki megtalálja a magának való szuvenírt. Aki teheti, látogasson el a Holland Fegyveres Erők Múzeumába. Nem bánja meg.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!