Stadler KISS: a BLS új üdvöskéje

iho/vasút   ·   2012.03.22. 13:00
kiskep

A Stadler erleni üzeme előtt ünnepélyes keretek között bemutatták a berni illetőségű BLS (Bern–Lötschberg–Simplon Bahn, avagy röviden Lötschbergbahn) első KISS motorvonatát. A svájci főváros regionális vasúttársasága 28 emeletes szerelvényt vásárolt a Stadlertől 494 millió svájci frank (mai árfolyamon 120 milliárd forint) értékben – ez a BLS történetének legnagyobb járművásárlása. Bern elővárosi vasútvonalain a decembertől új menetrendi struktúrát vezetnek be, ezért volt szükség a kapacitások bővítésére.

A KISS lesz az első emeletes motorvonat a berni S-Bahn-forgalomban (fotó: Stadler)

A március 20-án bemutatott járművet mindössze kilenc hónap alatt gyártották le, a tesztidőszak lezárultával szeptemberben áll majd be a menetrend szerinti forgalomba. A BLS négyrészes motorvonata 335 ülőhelyet kínál, ebből 61 az első kocsiosztálynak megfelelő komfortot biztosít. Bernard Guillelmon a bemutatón elmondta, hogy az új szerelvények segítségével a vasúttársaság 30 százalékkal növeli csúcsidei ülőhelykínálatát.

Légkondicionálás, alacsonypadlós kialakítás, audiovizuális utastájékoztatás, biztonsági kamerák – a KISS-t mindazzal felszerelték, amit napjaink trendjei megkövetelnek. A vonaton két mellékhelyiséget találunk, ebből az egyiket kerekesszékkel is igénybe lehet venni. Az elsőosztályú ülőhelyek mellé konnektorokat is telepítettek, ami elővárosi motorvonatok esetében ma még meglehetősen ritka szolgáltatás.

A Stadler emeletes vonatát a 2010-es InnoTranson láthatta először a nemzetközi sajtó. Zürich számára ötven KISS-t szállít a svájci gyártó<br>(fotó: Hörcher Dániel)

„A KISS motorvonatok fejlesztése ismét bebizonyította, mennyire innovatívak és rugalmasak vagyunk. Mindössze kilenc hónap alatt olyan vonatot készítettünk, ami a Lötschberg bázisalagút legszigorúbb tűzvédelmi és szilárdsági előírásainak is megfelel” – mondta Peter Spuhler, a Stadler csoport többségi tulajdonosa.

A négyrészes motorvonatok össztömege 216 tonna, ám ettől függetlenül másodpercenként 1,3 méter per szekundumos gyorsulásra képesek 400 kilonewton indítónyomaték mellett. A hajtásról a két szélső kocsiban elhelyezett vontatómotorok gondoskodnak, teljesítményük folyamatos üzemben 4000 kilowatt.

A kedden bemutott KISS homlokfala némileg eltér az SBB számára gyártott motorvonattól és szakít a megszokott delfinszerű Flirt-dizájnnal (fotó: Stadler)

Nem áll meg a BLS járműbeszerzési programja a 28. KISS átvételével: hosszútávú stratégiájuk szerint 2025-ig 1,2 millió svájci frankot (közel 300 milliárd forintot) fordítanak a járműállomány bővítésére.

Kapcsolódó hírek