Stadler KISS: a BLS új üdvöskéje
A Stadler erleni üzeme előtt ünnepélyes keretek között bemutatták a berni illetőségű BLS (Bern–Lötschberg–Simplon Bahn, avagy röviden Lötschbergbahn) első KISS motorvonatát. A svájci főváros regionális vasúttársasága 28 emeletes szerelvényt vásárolt a Stadlertől 494 millió svájci frank (mai árfolyamon 120 milliárd forint) értékben – ez a BLS történetének legnagyobb járművásárlása. Bern elővárosi vasútvonalain a decembertől új menetrendi struktúrát vezetnek be, ezért volt szükség a kapacitások bővítésére.
A március 20-án bemutatott járművet mindössze kilenc hónap alatt gyártották le, a tesztidőszak lezárultával szeptemberben áll majd be a menetrend szerinti forgalomba. A BLS négyrészes motorvonata 335 ülőhelyet kínál, ebből 61 az első kocsiosztálynak megfelelő komfortot biztosít. Bernard Guillelmon a bemutatón elmondta, hogy az új szerelvények segítségével a vasúttársaság 30 százalékkal növeli csúcsidei ülőhelykínálatát.
Légkondicionálás, alacsonypadlós kialakítás, audiovizuális utastájékoztatás, biztonsági kamerák – a KISS-t mindazzal felszerelték, amit napjaink trendjei megkövetelnek. A vonaton két mellékhelyiséget találunk, ebből az egyiket kerekesszékkel is igénybe lehet venni. Az elsőosztályú ülőhelyek mellé konnektorokat is telepítettek, ami elővárosi motorvonatok esetében ma még meglehetősen ritka szolgáltatás.
„A KISS motorvonatok fejlesztése ismét bebizonyította, mennyire innovatívak és rugalmasak vagyunk. Mindössze kilenc hónap alatt olyan vonatot készítettünk, ami a Lötschberg bázisalagút legszigorúbb tűzvédelmi és szilárdsági előírásainak is megfelel” – mondta Peter Spuhler, a Stadler csoport többségi tulajdonosa.
A négyrészes motorvonatok össztömege 216 tonna, ám ettől függetlenül másodpercenként 1,3 méter per szekundumos gyorsulásra képesek 400 kilonewton indítónyomaték mellett. A hajtásról a két szélső kocsiban elhelyezett vontatómotorok gondoskodnak, teljesítményük folyamatos üzemben 4000 kilowatt.
Nem áll meg a BLS járműbeszerzési programja a 28. KISS átvételével: hosszútávú stratégiájuk szerint 2025-ig 1,2 millió svájci frankot (közel 300 milliárd forintot) fordítanak a járműállomány bővítésére.