Süllyed a reptér!
Bajban a tavaly átadott, egymilliárd dollár költséggel épült KLIA2: a Bloomberg összefoglalója szerint nem egyszerűen az épület, hanem a hozzá tartozó forgalmi előtér is süllyed, amely a felhasználók szerint a repülés, pontosabban a gépek földi mozgása biztonságát is veszélyezteti.
Az, hogy az új komplexummal baj van, már az átadáskor érzékelhető volt: a terminál legfőbb használója, az AirAsia a tavalyi nyitáskor nem volt hajlandó átköltözni az új helyére, csak akkor, amikor a kormányzat erre rákényszerítette azzal, hogy a régi diszkont-terminálon megszüntette az útlevél- és vámkezelést.
A malajziai közlekedési miniszter ugyan megszemlélte a vízzel borított forgalmi előteret, de úgy nyilatkozott, hogy a probléma nem jelent biztonsági kockázatot. Közben két utashidat be kellett zárni, de a miniszter kijelentette, hogy az összesen 68 állóhely elég lesz a gépek kiszolgálására.
Most azonban az AirAsia elnök-vezérigazgatója, Tony Fernandes robbantotta ki a botrányt, egyebek mellett egy saját készítésű fotóval, amit a Twitteren tett közzé nem túl visszafogott komment kíséretében, és amelyen az AirAsia egyik gépének keresztbe fordult orrfutója látható.
Fernandes azt írja, hogy a gép azért került ilyen helyzetbe, mert az egyenetlen felszín miatt a futó átugrotta a féktuskót, a járat emiatt nyolc órát késett. „Nem lett volna szabad átköltöznünk ide, először meg kellett volna erősíteni az altalajt” – nyilatkozta a légitársaság alapítója és vezetője.
A hírek szerint a beton repedéseit, az egyenetlen felszínt és ennek következtében a laposabb részek árvízszerű elöntéseit az okozza, hogy az új forgalmi előteret kétféle altalajra építették: van, ahol a rendes kőzet fölé került a beton, de van, ahol először cölöpöket kellett leverni az építéshez. A reptér kisebb felszíni javításokkal próbál segíteni a helyzeten, ezeknek a befejezését jövő tavaszra ígéri, de a légitársaságok, az AirAsiával az élen, alaposabb és végleges megoldást követelnek.
A Bloomberg összefoglalója arra emlékeztet, nem ez az első új ázsiai repülőtér, ahol hasonló okok miatt komoly gondok adódtak. Bangkok Suvarnabhumi légikikötője egy mocsárra épült, és nemcsak a gurulóutak, hanem a felszállópályák felszínén is repedések jelentek meg, a helyzet annyira súlyossá vált, hogy a thai légügyi hatóság átmenetileg le kellett, hogy zárjon több gurulót és a forgalmat részben a régi reptérre irányította vissza.
Emlékezetes volt a mesterséges szigetre épült oszakai Kansai esete, az egész reptér süllyedni kezdett, ennek mértéke elérte a 8 métert(!). A reptérre nehezedő mintegy tíz milliárd dollárnyi adósság jelentős része az utólagos munkálatok – talajerősítő hatalmas oszlopok – finanszírozásából keletkezett, a kormány most a repülőtér kezelési jogának eladásával szeretne valamennyit visszanyerni ebből az összegből.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!