Svájci cég száll be a szlovák Cargo leányvállalatába

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2014.06.16. 21:15
kiskep

A ZSSK Cargo szlovák teherszállítási vasúttársaság szerkezeti bontására már előző cikkünkben is utaltunk. Mostanra konkrét fejlemények vannak az ügyben. A vasúti kocsik tulajdonlása és karbantartása egy újonnan létrehozott leányvallalat feladata lesz. A cég neve Cargo Wagon. A létrejövő Cargo Wagon cég külföldi magántőke bevonásával éli majd mindennapjait. A kiszervezéstől a ZSSK Cargo és a szlovák kormány is költségcsökkentést és hatékonyabb gazdálkodást vár.

Vasérccel megrakott tehervonat Tiszacsernyőben<br>(fotó: Palkó János)

A meghirdetett külföldi tőke bevonására irányuló tenderben azonban csak egy vállalatnál találtak mindent rendben – nagy tolongás nem volt, összesen két cég jelentkezett a tenderre. Az új Cargo Wagon részvényeinek 66 százalékának birtokosa a svájci Ahaus Alstätter Eisenbahn Cargo (AAE) lett. A szlovák Cargo vasúti kocsijait az AAE 216,66 millió euróért veszi kézbe, s egyet ért azzal, hogy továbbra is a ZSSK Cargo számára fogja bérbe adni a vagonokat nyolc éven át, opcionálisan még egyszer ennyi időre. Összesen 8 218 vasúti kocsiról van szó, amik eddig a szlovák teherszállítási vasúttársaság tulajdona volt. A ZSSK Cargótól viszont a svájci cég az összes 12 344 vagont vásárolja meg. A tranzakció nyélbe ütése után napi 10 euró 35 centért veszi majd bérbe eladott kocsijait a ZSSK Cargo az újonnan létrejött Cargo Wagontól, amelynek többségi részvényese a svájci AAE. Ez a részvények 66 százalékáért további 7 millió eurót fizet a szlovák államnak.

A Tátra alatt birkózik nehéz vonatával az ikermozdony<br>(fotó: railpage.net)

A következő napokban a kötelező adásvételi dokumentáció végérvényesítésére kerül sor, valamint a szlovákiai tröszthivatal szentesítését is meg kell várni. A kiszervezésből szerzett összes pénzt Ján Počiatek közlekedésügyi miniszter szerint a ZSSK Cargo adósságcsökkentésére fordítják. Az egyik szlovákiai hírportál szerint azonban a 217 millió euróért eladott vasúti kocsikat a ZSSK Cargo 248 millió euróért bérli majd az új tulajdonostól. A vasúttársaság szerint ez rendben van, hiszen a svájci cég a kocsik karbantartását is vállalja nyolc év alatt, ami hozzávetőlegesen 80 millió euróba fog kerülni. Kivonva és összeadva azt állítják, hogy így is nyereséges lesz az üzlet.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.