Svédország bevezeti a nyílt jegyértékesítési és -forgalmazási modellt
Az OSDM-mel a vasúti és más közlekedési módok nemzeti jegyértékesítési szabványaként a zökkenőmentes és hatékony vasúti utazás új korszaka kezdődött meg.
Az Európai Unió egyik legversenyképesebb és legnyitottabb vasúti piacával rendelkező Svédország a napokban fogadta el hivatalosan az úgynevezett nyílt értékesítési és forgalmazási modellt (OSDM) a kiskereskedelem és a forgalmazók számára is. Az OSDM olyan ingyenes és nyílt ágazati specifikációként, melynek célja, hogy átalakítsa az utasok navigációját és jegyvásárlását, jelentős előrelépést képvisel a vasúti disztribúcióban és a multimodális, több fuvarozót összefogó ökoszisztémák létrehozásában. A határokon átnyúló értékesítés példa nélküli könnyedségével a lehetőségek tárházát nyitja meg az utasok és üzemeltetők előtt az OSDM-alapú foglalási rendszer, melynek végrehajtása a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) és az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER) tagjainak, valamint a CER jegyértékesítési ütemtervének egyik legfontosabb kötelezettségvállalása.
A svéd eset azt mutatja, hogy a modell más szabványok mellett is használható. A vasút szempontjából az OSDM a jegyértékesítés jövőképét és mára a valóságát is képviseli, mely sokkal jövőbiztosabb, mint a jelenlegi helyzet, továbbá az üzemeltetők és az utasok számára is előnyös. A modellt nyílt forráskóddal tervezték, így mindenki számára elérhető, aki a mobilitásban részt vesz. A rendszer bevezetése folyamatban van: idén év végéig hat európai vasúttársaság fogja alkalmazni, 2025-ben pedig újabbak veszik majd át.
Kulcsfontosságú, hogy a kiskereskedő és az utas rendelkezésére álló információkat ne korlátozzák indokolatlanul az előírásokban meghatározott műszaki és funkcionális követelmények. Emiatt az OSDM-et a jegyértékesítőkkel és az Európai Vasúti Ügynökséggel (ERA) együttműködésben, teljes átláthatóság mellett fejlesztették ki.
Fontos, hogy a jegyforgalmazás technikai és kereskedelmi vonatkozásait külön kell tárgyalni. A műszaki specifikációkat úgy alakították ki, hogy megkönnyítsék a problémamentes adatcserét a jegyértékesítéshez, a kereskedelmi megállapodások pedig az árakat, a bevételelosztást és a szolgáltatási szintű megállapodásokat kezelik. E pontok külön kezelése a leghatékonyabb mód a zökkenőmentes nemzetközi vasúti jegyértékesítés megvalósításához.
Alberto Mazzola, a CER vezérigazgatója elmonda: a CER jegyértékesítési ütemtervét egyöntetűen támogatják a CER tagjai, akik keményen dolgoznak azon, hogy 2025-ig teljesítsék annak kötelezettségvállalásait a zökkenőmentes nemzetközi vasúti jegyértékesítés érdekében. A nyílt értékesítési és forgalmazási modell az ütemterv megoldásainak zászlóshajója, mely lehetővé teszi és továbbfejleszti számos tevékenységét, például az utazás folytatásáról szóló CIT-megállapodást. A szakember ezért felszólítja az Európai Bizottságot, hogy hivatkozzon az OSDM-re az európai jogszabályokban, mivel fellendíti a digitális beruházásokat és felgyorsítja a CER jegyértékesítési ütemtervének bevezetését.
General François Davenne UIC-elnök köszönetét fejezte ki a tömegközlekedési ágazatban tevékenykedő együttműködési és fejlesztővállalat Samtrafiken csapatának az eredményért. Úgy véli, az OSDM bevezetése a bizonyítéka annak, hogy a szektor által megalkotott együttműködési megoldások – az üzleti és az ügyféligényekre szabottan – multimodálisak és nyitottak az utasmobilitás minden szereplője előtt. Ez a megközelítés fontos válasz a fenntartható mobilitás és a modális váltás világszintű globális kihívásaira.
Az OSDM egy 2013-ban elindított ipari kezdeményezés, melynek célja egy nyílt informatikai specifikáció kifejlesztése. A nyílt értékesítési és forgalmazási modell lehetővé teszi a B2B adatcserét az offline (UIC DTRF-en keresztüli) és az online/dinamikus árképzéselosztási értéklánc mentén – az offline tarifák adatcseréje csak közvetítő megoldás, mivel a jelenlegi piaci igényeket csak a dinamikus árazás fedi le teljes mértékben. A rendszer a forgalmazás és jegyértékesítés európai szabályozására támaszkodik (például a TAP-TSI-re); kiegészíti a forgalmazók és a vasúti szolgáltatók közötti költséges, egyedi, kétoldalú informatikai megoldásokat; lépésenkénti megközelítést követ, vagyis a komplexitás kezelése érdekében kezdetben a vasúti termékekre összpontosít, ugyanakkor figyelembe veszi a multimodalitás összetettségét is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!