Swiss-bajok: kevesebb alkalmazott, kevesebb gép
Következik 780 ember elbocsátása, a keskenytörzsűek közül tíz 320-ast, és valószínűleg mind az öt A340-est kisorolják.
Jónéhány légitársaság, igaz, javarészt Európán kívül, már azzal készül a remélt légiközlekedési felfutásra, hogy visszahívja tartalékállományba kényszerült alkalmazottait, a svájci cég viszont néhány napja jelentette be az eddigiekhez képest további leépítését, flottában és személyzetben egyaránt.
A tavalyi leépítési terveket folytatni kell, ami az állomány húsz százalékának, 1700 embernek a távozását jelenti – novemberben adtunk hírt arról, hogy a társaság a távozni kényszerülő pilótáinak azt ajánlotta, képezzék át magukat vonatvezetőknek, mert azon a fronton munkaerő-hiány van. A cég információi szerint most mintegy 780 pilótát, kabinszemélyzetet, földi kiszolgálókat és műszakiakat kell elbocsájtani, nem elég tehát az önkéntes alapokon történő kilépés és a „természetes” távozás, vagyis, például, hogy a nyugdíjba vonulók helyébe nem vesznek fel új munkaerőt.
Ami a gépparkot illeti, a rövid- és középhatótávolságú gépek száma 69-ről 59-re csökken, a nagy hatótávolságú flottából ötöt sorolnak ki, ami azt jelenti, hogy a 2019-es számokhoz képest a gépállomány tizenöt százalékkal csökken. A kivonás a keskenytörzsű állományban érthető mód a régebbi A320-asokat érinti, amelyek közül most tizenhárom példány parkol, a cég viszont megtartja a nagyobb és modernebb 321neo változatot, és a legmodernebb regionális A220-asokat (egykori CSerieseket) is.
A szélestörzsű kategóriában a kivonásra „érettek” az A340-esek lehetnek, ezekből van épp öt, négy aktív állományban, egy leparkolva. Ez az a típus, ami négy hajtóművel repül és a kéthajtóműves, gazdaságosabba üzemeltethető típusok már szinte minden légitársaságból kiszorították. De a légitársaság csak azt írja, hogy Airbusokról van szó – a Swiss állományába tartozik tizenkét Boeing 777-es is, amúgy a tizennégy A330-as közül most csak hármat repültet.
A Swiss tavaly év végén posztjára került elnöke, Dieter Vranckx a közleményben úgy fogalmaz, hogy a járvány kitörése óta tett intézkedések ellenére „a vállalat restrukturálása sajnos elkerülhetetlennek látszik”. A mostani lépések 550 millió dolláros megtakarítást nyújtanak, az összeg a cég vezére szerint elsősorban a bankhitelek visszafizetésére kell.
A Swiss alkalmazottinak többségét képviselő SSP-VPOD azonban bírálja a társaság stratégiáját, és arra emlékeztetett, hogy a legoptimistább előrejelzések szerint a légiközlekedés még ebben az évben akár a 2019-es, járvány előtti szintre is visszatérhet.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!