Szabad repülés, olcsóbban, tisztábban – elismerés a HungaroControlnak

iho   ·   2018.05.11. 11:15
cim_free

A HungaroControl Zrt. Európában elsőként, 2015. február 5-étől törölte el a teljes magyar légtérben a légi útvonalhálózatot, és vezette be a repülőgépek korlátozások nélküli szabad légtérhasználatát. A „Hungarian Free Route” jelentős gazdasági és környezetvédelmi eredményeket ért el azóta. A bevezetés óta a hazánk felett átrepülő járatok útvonala 4,5 millió kilométerrel csökkent, és a három év alatt 48 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe – ami a világ leghosszabb repülő útvonalán (Auckland–Doha) keletkezett káros anyag egymilliószorosa. A Dubai Airport Show-n 2018. május 9-én mindezért Innovációs díjjal jutalmazták a HungaroControlt.

Pontosság és költséghatékonyság: két pont között a legrövidebb az egyenes...

A HUFRA lényege, hogy Magyarország légterében a ki- és belépőpontok között a lehető legrövidebb úton közlekedhetnek a repülőgépek. A légitársaságok így a legoptimálisabb és a legkörnyezetkímélőbb módon tervezhetik meg és bonyolíthatják le repüléseiket hazánk légterében. Ez a légitársaságoknak az eltelt három év alatt mintegy 9 millió dollár értékű üzemanyag-megtakarítást eredményezett.

Az Európai Bizottság rendelete a szabad légtérhasználat bevezetését 2022-től teszi kötelezővé egész Európában, azonban a HungaroControl révén Magyarország jóval a határidő előtt, idő- és térbeli korlátozások nélkül teljesítette ezt a kötelezettséget. Mint portálunk is beszámolt róla, ezért az irányító szolgálat tavaly Nemzetközi Minőség-Innováció díjat kapott. Mint akkor közreadtuk, a HUFRA nem csak a légtérhasználók számára szolgál számos előnnyel, de a léginavigációs szolgálat kapacitását is optimalizálja, és csökkenti az irányítók leterheltségét, ezzel közvetve hozzájárul a repülésbiztonság további növeléséhez. A szolgáltatás bevezetését a világ egyik legkorszerűbb légiforgalmi irányító rendszerének, a MATIAS (Magyar Automated and Integrated Air Traffic System) rendszernek folyamatos innovációja tette lehetővé.

Indulási helyzet: baloldalt az útvonalak hálózata, jobbra a fehér folt

„A magyar légiforgalmi irányítók magas színvonalú szakmai felkészültsége és a HungaroControl által alkalmazott rendkívül fejlett technológiai rendszerek együttesen megfelelő alapot biztosítottak a HUFRA bevezetéséhez, így jóval a határidő előtti bevezetés mellett döntöttünk, ezzel is elősegítve, hogy a légitársaságok és rajtuk keresztül az utasok is minél előbb élvezhessék a koncepció előnyeit. Céljaink között szerepel, hogy 2019 végére egy, a Fekete-tengertől egészen a cseh határig húzódó, mintegy 1000 kilométer kiterjedésű free route légteret hozzunk létre az érintett országok összefogásával” – mondta Bakos József, légiforgalmi főosztályvezető.

Egy korábbi, portálunknak adott interjúban Bakos József elmondta, nem feltétlenül a legrövidebb a legoptimálisabb útvonal: optimális az, ami az időjárás, a légtér foglaltsága, és a léginavigációs szolgáltatási díjak alapján is a légitársaságnak a legkevesebb pénzbe kerül. „Mi a munkánkat szolgáltatásnak tekintjük. Úgy gondoljuk, a légitársaságok azért a pénzért, amit fizetnek, a legjobb szolgáltatást kell, hogy kapják. Ha ezt így tudjuk elősegíteni, hogy a legoptimálisabb útvonalon engedélyezzük őket, akkor már tettünk valamit az ügy érdekében.”

A HUFRA bevezetése után, 2015-ben Európa légiforgalmi térképén a magyar légtér „fehér foltként” jelent meg – a korábbi kijelölt légi útvonalak nélkül – ám azóta az Európa szerte „magyar modellként” emlegetett megoldást követve számos ország, köztük Ausztria, Szlovénia, Olaszország törölte el a légi útvonal hálózatát, jelentősen növelve ezzel azt a bizonyos „fehér foltot”.

Dolgozik a nyugati szektor

Az első légtér összevonásra 2015. augusztusában került sor, amikor a román-magyar szabad légtérhasználat vált lehetővé, majd 2017. március 30. óta éjszakánként a teljes román-bolgár-magyar légtér is korlátozások nélkül használható. A társuláshoz 2018 decemberétől a tervek szerint Szlovákia is csatlakozik: kezdetben csak éjszakai üzemmódban, majd 2019 decemberétől a négy ország a teljes légtérben éjjel-nappali „free route” használatot valósítana meg.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek